لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۱

باشنده گان غور: امسال در ولایت غور بگونهٔ بی پیشینه کوکنار کشت شده است


تصویر آرشیف: کشتزار کوکنار
تصویر آرشیف: کشتزار کوکنار

شماری از ولسوالی ها و مناطق مرکزی ولایت غور امسال شاهد کشت بی پیشینه تریاک و بنگ است.

باشنده گان ولایت غور میگویند، با آن که حکومت طالبان کشت کوکنار را منع کرده، اما بر عکس سالهای گذشته٬ امسال در مناطق بیشتر این ولایت کوکنار و بنگ کشت شده است.


در ولسوالی دولتیار ولایت غور دهقانان با استفاده از واتر پمپها از چاه آب بیرون میکنند تا کشتزارهای کوکنار شان را که تا دو هفته دیگر آماده حاصل دهی میشود، آبیاری کنند.

یک تن از این دهقانان در صحبت با رادیو آزادی می پذیرد که از تصمیم منع کشت کوکنار توسط حکومت طالبان آگاه است، اما وی فقر، نبود برنامه های بدیل و تخمهای اصلاح شده زراعتی را دلیل دوام کشت کوکنار عنوان میکند.

" محمد عیسی استم یک تن از دهقانان ولسوالی دولتیار، زمینهای خود را ترک کشت کردیم، چون کار نیست، خواهش ما از امارت اسلامی این است که به ما توجه کند، برای ما تخم اصلاح شده کچالو، پیاز، جلغوزه و چیزهای که در مقایسه به چرس و تریاک مفید است، ان را روان کند."

بر بنیاد معلومات باشنده گان ولایت غور، در سال جاری در اکثریت ولسوالی های این ولایت کوکنار کشت شده، اما بیشترین کوکنار و بنگ در ولسوالی دولتیار و فیروزکوه مرکز ولایت غور کشت شده است.

یک خانواده در ولایت غور که همه اعضای آن به استفاده از مواد مخدر معتاد هستند
یک خانواده در ولایت غور که همه اعضای آن به استفاده از مواد مخدر معتاد هستند

به اساس یافته های آخرین سروی که توسط دولت پیشین افغانستان در رابطه به کشت کوکنار در سال ۱۳۹۹ انجام شد، از میان ۲۲ ولایت، غور دهمین ولایتی بود که در آن بیشترین کوکنار کشت میشد.

یافته های این سروی مشترک دولت افغانستان و سازمان ملل متحد نشان داد که تنها در سال ۱۳۹۹ بر (۲۸۴۸) هکتار زمین کوکنار کشت شده بود، اما پس از آن هیچ سروی رسمی در این رابطه انجام نشده است.

ریاست اطلاعات و فرهنگ غور: کشتزارهای کوکنار مربوط فصل اول سال است و به دلیل سردی هوا تا حال حاصل آن برداشته نشده است.

ذبیح الله فعال مدنی و گل خان باشنده ولایت غور شکایت دارند که در کنار دهاقین این ولایت، تعداد زیادی از کشاورزان از ولایت های همجوار به غور آمده اند و با اجاره گرفتن زمین های زراعتی، در آن کوکنار و بنگ کشت کرده اند.

" در سال جاری کشت بنگ و تریاک در ولایت غور بیشتر شده و در بعضی مناطق غور مردمی که از خارج ولایت غور آمده اند، به گونه بی پیشینه بنگ و تریاک کشت کرده اند که واقعاً جای نگرانی است. ما انتظار داریم که حکومت امارت اسلامی و اداره محلی جلو کشت بنگ و تریاک را در ولایت غور بگیرند."

" در سالهای گذشته که تریاک کشت شد، دولت منع نکرد. مردم به آن معتاد و تباه و در به در شدند. امسال از ولایت های دیگر آمدند و چرس کشت کردند. توقع ما از دولت این است که جلو کشت بنگ را بگیرد، تا بجای آن یک چیزی دیگری کشت شود که منافع مردم در آن باشد. جوانان به آن معتاد میشوند و زنده مردم تباه میشود."

مسوولان محلی حکومت طالبان اما بر تطبیق فرمان رهبر شان در رابطه به منع کشت کوکنار تاکید میکنند.

عبدالحی زعیم رییس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در ولایت غور میگوید، کشتزارهای موجود در این ولایت مربوط فصل اول سال است و به دلیل سردی هوا تا حال حاصل آن برداشته نشده است.

" غور ولایت کوهستانی و بسیار سرد است، قبلاً که کشت کرده بودند شاید در بعضی جاها تا حال حاصل آن جمعآوری نشده باشد، اما اگر کسی تازه کشت کند، به آن اجازه داده نمیشود."

سه ماه از اعلان فرمان منسوب به رهبر طالبان در رابطه به منع کشت کوکنار میگذرد، اما حکومت آنان تا حال نتوانسته بدیل کشت کوکنار را در اختیار دهقانان قرار دهد.

هرچند حکومت طالبان در تماس با کشورهای منطقه و جهان خواهان کمک به دهقانان نیز شده اند، ولی تا حال هیچ کشوری در این بخش عملاً به آنان کمک نکرده است.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG