لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۰

پوهنتون آسیایی برای زنان۱۷۰ بورسیه تحصیلی را برای دختران و زنان افغان اعلام کرده است


آرشیف
آرشیف

مروه در حال فراگیری تحصیلات عالی خود است، اما می‌خواهد که در خارج از افغانستان به درس‌های خود ادامه دهد.

او باشندۀ کابل است و از قیوداتی که طالبان بر آموزش دختران و زنان وضع کردند، نگران است.

مروه می‌گوید، در تلاش دریافت بورسیۀ تحصیلی است، اما با تمام این تلاش‌ها ترس از این دارد که طالبان برایش اجازۀ سفر بدون محرم به خارج از افغانستان را ندهند: "اگر ما خواری و زحمت را متقبل شده و به بورسیه کامیاب شویم، چه فایده که اگر کامیاب هم شویم طالبان اجازه نمی‌دهند بدون محرم سفر کنیم."

پس از حاکمیت طالبان، مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته شد و در کنار آن بر فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی زنان محدودیت وضع شد.

یکی از این محدودیت‌ها، محدودیت سفر بدون محرم به خارج از کشور برای زنان است.

در هشتم حوت سال ۱۴۰۰ شمسی حکومت طالبان اعلام کرد که پس از این زنان نمی‌توانند بدون داشتن محرم شرعی به خارج از کشور سفر کنند.

حکومت کنونی طالبان از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و نهادهای بین‌المللی حقوق بشری به نقض حقوق زنان و دختران متهم است.

این در حالیست که به تازگی پوهنتون آسیایی برای زنان "AUW" یک صد و هفتاد بورسیۀ تحصیلی را برای دختران و زنان افغان اعلام کرده است.

کمال احمد، مؤسس این پوهنتون دیروز یکشنبه در دیدار با عباس استانکزی، معین وزارت امور خارجۀ طالبان از این موضوع خبر داده است.

او گفته که آن زنان و دختران افغانی که از صنف دوازدهم فارغ شده‌ و یا هم دوره لیسانس را تمام کرده‌اند می‌توانند به این بورسیه‌ها نام‌نویسی کنند.

پوهنتون آسیایی برای زنان نیز گفته که برای دانشجویان افغان یک برنامۀ آنلاین را آغاز می‌کند و آنان قادر خواهند بود از خانه مطابق نصاب درسی خود آموزش ببینند.

به گفته آقای کمال احمد، توافقنامۀ این موضوع آماده است و به زودی میان آنان و وزارت معارف افغانستان امضا خواهد شد.

پوهنتون آسیایی برای زنان در چیتاکانک بنگلادش است و در کنار افغانستان، ۱۱۶۰ تن از ۱۷ کشور جهان در آن سرگرم تحصیل اند.

XS
SM
MD
LG