لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۰

چین خواستار تحقیق همه جانبه از سوی بریتانیا در مورد کشته شدن غیرنظامیان افغان شده است


نیروهای بریتانوی در ولایت هلمند
نیروهای بریتانوی در ولایت هلمند

پس از نشر گزارش بی بی سی در مورد کشتار غیرنظامیان توسط نیروهای بریتانوی در افغانستان، دولت چین نیز خواستار بررسی این قضیه شده است.

وانگ وینبن، سخنگوی وزارت خارجۀ چین به روز دوشنبه در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که امریکا و بریتانیا را ترغیب می‌کند تا در مورد جنایات جنگی‌شان در افغانستان یک تحقیق کامل انجام دهند و عدالت را بر پا کند.

" با درنظرداشت کشتار غیر نظامیان در افغانستان توسط عساکر امریکایی و بریتانوی، ارتکاب نقض حقوق بشر و جنایات تحقیر کنندۀ کرامت انسانی توسط امریکا و متحدان‌اش پرونده‌های فردی نه بلکه پدیدۀ درازمدت، سیستماتیک و عام است."

دولت چین در حالی سخن از حفظ حقوق بشر و بررسی جنایات جنگی می‌زند که خود متهم به نقض حقوق مسلمان‌های ایغور، شکنجه و کشتار آنان است.

وانگ وینبن سخنگوی وزارت خارجه چین
وانگ وینبن سخنگوی وزارت خارجه چین

یکی از تحقیق‌های برنامه پانوراما بی بی سی نشان می‌دهد که احتمال دارد ۵۴ غیرنظامی افغانستان در شش ماه سال‌های ۲۰۱۰ و۲۰۱۱ توسط یک گروه خاص بریتانوی به نام SAS کشته شده باشند.

اما امیر البحر تونی رادکین، رئیس نیروهای مسلح بریتانیا این گزارش را رد کرده و گفته که چنین چیزی رخ نداده است.

اما سخنگوی وزارت خارجۀ چین این گزارش را تکان دهنده می‌داند.

در همین حال اسحاق اتمر، آگاه سیاسی می‌گوید، چین به نقض حقوق بشر به ویژه حقوق مسلمان‌های ایغور متهم است، اما برای اینکه ماموریت امریکا و متحدان‌اش را در افغانستان ناکام نشان بدهد این گونه اظهار نظر می‌کند. ماموریتی که امریکا می‌گوید به اهداف‌اش در آن دست یافته است.

" بسیاری از مسایل در افغانستان بخشی از رقابت‌ها بین قدرت‌های بزرگ است که ادامه دارد. من به این باور هستم که چین خود حقوق بشری، حقوق اقلیت ها و حقوق مذهبی را در سال‌های اخیر زیر پا کرده است. ما شاهد عکس العمل شدید دولت چین در مقابل اقلیت‌ها هستیم."

چین تا حدی به آسیب رسانیدن به مسلمان‌های ایغور متهم است که ایالات متحده امریکا در ۱۶ دسامبر ۲۰۲۱ برشماری از اداره‌های این کشور تحریم وضع کرد.

به همین گونه ۴۳ کشور در ماه میزان سال ۱۴۰۰ در مورد رفتار چین با مسلمان‌های ایغور صحبت کردند و در یک اعلامیۀ مشترک خواستار دیدار از مناطقی شدند که اقلیت ایغورها در آنجاها نگهداری می‌شوند.

در این اعلامیه آمده است که چین ایغورها را شکنجه می‌کند و با آنان رفتار غیرانسانی و توهین آمیز می‌کند، به اجبار آنان را عقیم می سازند، آنان را از خانواده‌هایشان جدا می‌سازد و مورد تجاوز جنسی قرار می‌دهد.

اما چین همواره این گونه گزارش‌ها را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG