لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

بی نظمی ترانسپورت شهری در کابل؛ طالبان: طرح تهیه شده در این مورد بزودی عملی می‌شود


آرشیف - ازدحام ترافیک در منطقه کوته سنگی شهر کابل
آرشیف - ازدحام ترافیک در منطقه کوته سنگی شهر کابل

در حالی که ترانسپورت کابل، پایتخت از سال‌ها به این طرف نامنظم است، وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی حکومت طالبان می‌گوید، تلاش‌ها را برای منظم کردن ترانسپورت شهری آغاز کرده است.

امام الدین احمدی، سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی می‌گوید، طرح تهیه شدۀ آنان در این مورد از سوی ریاست الوزرای حکومت طالبان پذیرفته شده و به زودی عملی می‌شود: "تمام وسایل نقلیه در تمام مسیرها شمارش شده، تعداد مسافران مشخص شده که چقدر مسافر در کدام مسیر رفت و آمد می‌کنند. به اساس همین تعداد مسافرین به موترها استیکر داده می‌شود آن موترهایی که اکنون کار می‌کنند، مسیرشان معلوم است، مانند مسیر سینما پامیر‌میرویس میدان، موترهای این مسیر در مسیرهای دیگر رفت و آمد نمی‌کنند و به اساس جدول تعیین شده رفت‌وآمد می‌کنند."

وی می‌گوید، بر اساس این طرح هیچ وسیله نقلیۀ شهری به غیر از ایستگاه‌های تعیین شده اجازۀ گرفتن و یا پائین کردن مسافر را نخواهند داشت.

او گفت، علاوه بر این موترهای شخصی اجازۀ مسافربری را ندارند و در کنار آن کارهای بس‌ها و تاکسی‌های شهری مشخص است.

وزارت ترانسپورت حکومت طالبان در حالی این گفته‌ها را مطرح می‌کند که شهروندان کابل می‌گویند، ترانسپورت شهری از سال‌ها به این طرف نامنظم است.

شماری از باشندگان کابل می‌گویند که بی نظمی در شهر زیاد است و ایستگاه های که هم ساخته شده معیاری نیستند.

یکی از این افراد فقیر محمد است. او به رادیو آزادی گفت: "در شهر کابل این روزها هیچ نظم رعایت نمی‌شود. هر راننده در هرجای که دلش خواست مسافربری می‌کند همین‌گونه ایستگاه‌های هم که ساخته شده غیرمعیاری است حکومت باید توجه جدی در این مورد کند."

خورد آغا باشنده دیگر کابل از توقف بیجای موترهای شهری شکایت دارد: "در این شهر موترها ازدحام زیاد جور کردند بخصوص کاسترها و مارسدیزها که به هرجا دلشان شد مسافر می برند و آنجا توقف می‌کنند هیچ نمی‌بینند که ازدحام جور می‌شود در این شهر بلکل هرکس به خود است."

آرشیف - یک ایستگاه موترهای ترانسپورت شهر در شهر کابل
آرشیف - یک ایستگاه موترهای ترانسپورت شهر در شهر کابل

در شهر کابل ایستگاه‌ها و توقف‌گاه‌های منظم نیست. همین‌گونه مسافر گرفتن موترها از کنار سرک‌ها یکی از دلایلی است که بی‌نظمی و ازدحام را به بار آورده است.

شاروالی حکومت طالبان در کابل می‌گوید، در حال حاضر در دو مسیر ۱۱ بس شهری فعالیت دارند اما برنامه دارند که برای تمام ۱۶ مسیر بس‌های میان شهری را بخاطر سهولت مسافران اختصاص دهند و کرایه‌شان هم کمتر باشد.

شهروندان کابل در حال حاضر از بلند بودن کرایۀ ترانسپورت شهری شکایت دارند و می‌گویند، پیش از این در یک مسیر ده افغانی کرایه می‌دادند اما حالا بیست افغانی شده که شاید برخی توان پرداخت آن را نداشته باشند.

XS
SM
MD
LG