لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۹

وال استریت ژورنال: پنتاگون در حال ارزیابی نقش اردوی امریکا در جنگ افغانستان است


تصویری از صفحه انترنتی روزنامه وال استریت ژورنال
تصویری از صفحه انترنتی روزنامه وال استریت ژورنال

وال استریت ژورنال

  • روزنامۀ وال استریت ژورنال مطلبی را در مورد ارزیابی ای منتشر کرده که اخیراً وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا، پنتاگون، در مورد جنگ تقریبا بیست ساله امریکا در افغانستان انجام داده است.


وال استریت ژورنال به گفتۀ افرادی که از این ارزیابی آگاه هستند، می نویسد که رهبری پنتاگون در حال بررسی"ارزیابی نقش اردوی امریکا در جنگ افغانستان" است.

اما تا هنوز تصمیم نگرفته که آیا بخش هایی از این سند، به گفته روزنامه، بسیار محرمانه منتشر شود یا خیر.

روزنامه می افزاید که پیش نویس این ارزیابی در اوایل ماه جاری به مقامات ارشد پنتاگون ارائه شد.

به نوشتۀ وال استریت ژورنال، نتایج این گونه ارزیابی های داخلی با نزدیک شدن انتخابات میان دوره ای امریکا در ماه نوامبر سال جاری، از نظر سیاسی پر از دشواریست و جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به دلیل تصمیم خروج نیروها از افغانستان در بین محافل امنیت ملی، اردو و کانگرس امریکا، با انتقادات دو حزبی مواجه است.

وال استریت ژورنال می افزاید که روزهای پایانی و پر هرج و مرج خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان بیشترین انتقادات را به همراه داشته است.

به گفته منتقدان، بیش از ۱۲۰ هزار افغان به بیرون از افغانستان منتقل شده اند، اما عملی کردن این تصمیم بایدن، پر از اشتباه بود.

به نوشتۀ روزنامه، هیچ اداره یا سازمانی از انتقادات در مورد شیوه اجرای انتقال در امان نبوده است.

برخی از مقامات گفته اند که پنتاگون باید برنامۀ بهتر برای خارج کردن افغان هایی انجام می داد که سال ها با اردوی امریکا کمک کرده بودند.

وزارت امور خارجه امریکا نیز به دلیل تاخیر در روند انتقال افغان ها، با انتقادات شدید مواجه شده است.

وال استریت ژورنال می نویسد که کانگرس امریکا در سال گذشته یک کمیسیون شانزده نفری موسوم به"جنگ افغانستان" را موظف ساخت تا روایت کاملی از درگیری در افغانستان را بنویسد، که با تهاجم ایالات متحده بر افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی، آغاز شد.

نشریۀ میل انلاین

  • نشریۀ میل آنلاین با نشر گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس می نویسد که یک مقام طالبان به روزسه شنبه( ۱۹جولای) اعلام کرد که در نتیجۀ زلزله در یک منطقه دورافتاده در شرق افغانستان حداقل ۳۱ تن زخمی شده اند.


ادارۀ زمین شناسی ایالات متحده امریکا قدرت این زلزله را ۵.۱ درجهٔ ریشتر گزارش داده.

میل آنلاین می افزاید که این زلزله در همان منطقه ای رخ داده که در ماه گذشته وقوع زلزله صدها قربانی گرفت و خسارات گسترده به بار آورد.

به نوشتۀ میل آنلاین، زلزله های اخیر، بحران تازه ای را در افغانستان شعله ور ساخته و توانایی محدود و انزوای طالبان را برجسته تر کرده است.

با تسلط دوبارۀ طالبان در اگست سال گذشته بر افغانستان و قطع کمک های مالی بین المللی، فروپاشی اقتصادی افغانستان عمیق تر شده و به بحران بشری دامن زده است.

XS
SM
MD
LG