لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۲

امریکا: افغانستان توانانی مبارزه با قاچاق انسان را ندارد


آرشیف
آرشیف

وزارت خارجۀ امریکا در گزارش سالانۀ خود در بارۀ قاچاق انسان، افغانستان را یکی از کشورهایی دانسته که به ویژه پس از تسلط طالبان قادر به مبارزه با این پدیده نیست.

بنفشه باشنده هرات، پنج ماه پیش به امید رسیدن به آلمان، راه سفر قاچاقی از ایران به ترکیه را در پیش گرفت، اما پیش از رسیدن به مقصد در مرز میان ترکیه و ایران از سوی پولیس مرزی ترکیه بازداشت شد.

او که با شوهر، دو پسر و برادرش راهی این سفر شده بود، می‌گوید، چهار شبانه روز در راه بوده و پس از بازداشت یک شبانه روز را با کوکان خردسالش در اردوگاه پولیس مرزی سپری کرده است.

بنفشه که به امید تأمین یک زندگی آرام به کوکانش راهی این سفر پرخطر شد، می‌گوید که قاچاقبر پول‌ شان را گرفت اما نتوانست که آنان را به مقصد برساند: "ما را پولیس سرمرزی گرفت بعد آمدیم سر مرز ایران و از آنجا قاچاق‌بر آمد دنبال ما و ما را برد. پول که می‌گیرد چون قاچاق‌بر تا سه مرحله حق دارد ما را ببرد و از همه ما پول خود را گرفت."

در سال‌های اخیر صدها افغان همانند بنفشه از راه قاچاق راهی کشورهای خارجی می‌شوند.

فضیله محمدی، باشندۀ ولایت غور که اکنون با خانواده‌اش در ایران زندگی می‌کند نیز دو سال پیش به هدف رسیدن به آلمان راهی سفر قاچاقی شد اما پیش از رسیدن به مقصد، از سوی پولیس مرزی شناسایی و به افغانستان بازگشتانده شد: "تا مرز ترکیه و ایران برفتیم که منطقه بنام ارومیه هست، ۲۴ ساعت به راه بودیم تا آنجا رفتیم و اونجه گرفته شدیم و یکی دو شب آنجا بودیم و ما را رد مرز کردند به افغانستان."

پس از حاکمیت طالبان در افغانستان روند مهاجرت غیرقانونی افزایش یافته است.

به تازگی وزارت خارجۀ امریکا در گزارش سالانه خود در بارۀ قاچاق انسان، افغانستان را یکی از کشورهایی دانسته که به ویژه پس از تسلط طالبان قادر به مبارزه با این پدیده نیست.

در این گزارش آمده است: "افغانستان به طور کامل حداقل معیارها را برای حذف قاچاق رعایت نمی‌کند و تلاش‌های قابل توجهی برای این کار انجام نمی‌دهد، بنابر این افغانستان در ردیف کشورهای سطح سوم باقی مانده است."

سطح سوم به کشورهای گفته می‌شود که از قانون تصویب شده از سوی امریکا در سال ۲۰۰۰ میلادی دربارۀ حفاظت از قربانیان قاچاق انسان پیروی نمی‌کنند و تلاش‌های موثری در این زمینه انجام نمی‌دهند.

آرشیف - شماری پناهجویان افغان که از ایران اخراج شده اند
آرشیف - شماری پناهجویان افغان که از ایران اخراج شده اند

در این گزارش آمده است، طالبان از زمان تسلط بر افغانستان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱، تلاش‌ها را برای محافظت از قربانیان قاچاق به شدت کاهش داده، هیچ قربانی قاچاق را شناسایی نکرده و به تسهیل مستقیم قاچاق کودکان ادامه می‌دهد.

بر اساس این گزارش، طالبان پناهگاه‌ها و خدمات حفاظتی را برای قربانیان جنایت، از جمله قربانیان قاچاق تعطیل کردند و جمعیت‌های آسیب‌پذیر را بدون حمایت رها کرده اند.

این گزارش وزارت خارجۀ امریکا همچنان با انتقاد از طالبان می‌نویسد، طالبان به تضعیف حقوق زنان، اقلیت‌ها و سایر جمعیت‌های آسیب‌پذیر، افزایش آوارگی داخلی و مهاجرت غیرقانونی و تشدید آسیب‌پذیری در برابر قاچاق ادامه داده اند.

رادیو آزادی خواست واکنش حکومت سرپرست طالبان در پیوند با این گزارش را داشته باشد، اما هیچ مقام این دستیاب نشد.

وزارت خارجه امریکا همچنان با اشاره به گزارش سال گذشته در بارۀ قاچاق انسان نوشته که حکومت مخلوع افغانستان نیز با وجود شناسایی ۵۵۰ قربانی بالقوۀ قاچاق در سال پار، هیچ قربانی این پدیده را تا پیش از حاکمیت طالبان شناسایی و حمایت نکرد.

وزارت خارجۀ امریکا با توجه به بحران قاچاق انسان که شامل بچه بازی و سربازگیری کودکان در صفوف طالبان نیز می‌شود، از حکومت طالبان خواسته تا عضوگیری و استفاده غیرقانونی از کودکان را متوقف کند، قوانین موجود مبارزه با قاچاق انسان را به رسمیت بشناسد و از آن برای مبارزه با قاچاق انسان استفاده کند.

همچنان از طالبان خواسته شده که مرتکبان قاچاق انسان را مورد تحقیق و محاکمه قرار دهند و پناه‌گاهی امن را برای قربانیان قاچاق انسان در سراسر کشور بازگشایی کنند.

XS
SM
MD
LG