لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

اداره فیسبوک صفحات رادیو تلویزیون دولتی مربوط به حکومت طالبان را بست


صفحات فیسبوک رادیو تلویزیون ملی افغانستان مربوط به حکومت طالبان بسته شده اند.

احمد الله وثیق، رئیس تلویزیون ملی حکومت طالبان این موضوع را در توییتر خود تأیید کرده و نوشته که صفحات فیسبوک پشتو و دری این رسانه از طرف ادارۀ فیسبوک بسته شده اند.

آقای وثیق این را هم گفته که ادارۀ آنان ارادۀ فعال سازی صفحۀ جدید را ندارد و تمام صفحات ایجاد شده به نام تلویزیون ملی جعلی هستند.

شماری از منابع رادیو تلویزیون ملی به رادیو آزادی گفته اند که تلاش‌های مسئولان بخش تخنیکی آنان برای برگردانیدن این صفحات ناکام بوده است.

میتا که فیسبوک و انستاگرام بخشی از آن است به صدای امریکا در مورد مسدود کردن صفحات رادیو تلویزیون ملی افغانستان گفته که به دلیل "پالیسی‌های سازمان‌های خطرناک" این حساب‌ها را مسدود کرده است.

صدای امریکا نوشته که میتا بدون ذکر نام رادیو تلویزیون ملی همچنان گفته که با این اقدام از "ستایش"، "حمایت" و نشراتی که از طالبان نمایندگی می‌کرد، جلوگیری کرده است.

هیچ کشور جهان تا به حال حکومت سرپرست طالبان را به رسمیت نشناخته است.

صفحه‌های فیسبوک رادیو تلویزیون ملی تحت حاکمیت طالبان در زمان حکومت گذشته ایجاد شده بود که صفحات پشتو و دری این رسانه بیش از دو میلیون دنبال‌کننده داشت و بیشتر خبرها و ویدیوها مربوط به حکومت در آنها نشر می‌شد.

حکومت طالبان هم از این صفحات به هدف تبلیغ به نفع خود مطلب و ویدیو نشر می‌کرد.

این در حالیست که بر اساس آمار غیررسمی نزدیک به ۵۰ درصد مردم افغانستان از اینترنت استفاده می‌کنند و به فیسبوک هم دسترسی دارند.

فیسبوک در این اواخر به یک رسانۀ مهم تبدیل شده و بیشتر مردم خبر ها، موضوعات و عکس‌های مربوط به مناطق خود را در آن نشر می‌کنند.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، صفحات فیسبوک و توییتر ارگ ریاست جمهوری، وزارت‌های داخله، خارجه، و دفاع و شماری دیگر از ادارات مهم دولتی یا بسته شده اند و یا هم صلاحیت استفادۀ آنها به طالبان داده نشده است.

حکومت طالبان برای اداره‌های دولتی خود صفحات جدید فیسبوک و توییتر ساخته، اما شمار دنبال‌کنندگان آن در مقایسه به صفحات قبلی این اداره‌ها کم است.

XS
SM
MD
LG