لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۷

سرازیر شدن موج تازهٔ سیلاب ها در چندین ولایت خسارات مالی و تلفات جانی بجا گذاشته است


تصویر آرشیف: یکی از مناطق سیلاب زده در شمال افغانستان
تصویر آرشیف: یکی از مناطق سیلاب زده در شمال افغانستان

با وصف آنکه اکثر مناطق افغانستان درگیر خشکسالی است، اما در چند روز اخیر برخی ولایات این کشور از جمله نورستان، خوست، میدان وردک، پنجشیر و لوگر شاهد سرازیر شدن سیلاب های ناگهانی بوده است.

بارندگی های شدید و سرازیر شدن سیلاب های اخیر در ولسوالی نورگرام ولایت نورستان باعث تلفات جانی و خسارات مالی شده.

خالد افغان یک باشنده ولسوالی نورگرام دیروز به رادیو آزادی گفت:

"در برخی قریه های ولسوالی نورگرام در نتیجۀ باران های شدید، سیلاب جاری شده، تلفات جانی و خسارات مالی رسانیده، سه زن کشته شده اند، حدود ۴ کیلومتر سرک تخریب و ۴۵۰ جریب زمین از بین رفته، ۶ پل ویران، سه هزار درخت میوه دار و ۲۵۰ راس مواشی از بین رفته است".

همچنان از سرازیر شدن سیلاب های شدید در منطقۀ ارچینوی ولسوالی"واما" در نورستان هم خبر داده شده، اخیراً این ولسوالی نه تنها شاهد سیلاب های پیهم، بلکه بارش شدید و نابهنگام برف نیز بوده است.

سرازیرشدن سیلاب ها در ولسوالی زازی میدان ولایت خوست نیز تلفات جانی و خسارات مالی را به باشنده گان این منطقه وارد کرده و براساس گزارش ها در نتیجۀ سیلاب های روز شنبه دو کودک کشته شده اند.

حکمت الله اکاخیل یک باشندگان ولسوالی زازی میدان به رادیو آزادی گفت: "امکان سیلاب های دیگر هم می رود، دو کودک مفقودالاثر شده اند و احتمال دارد تعداد تلفات افزایش یابد."

باشنده گان مناطق سیلاب زده خواستار کمک های فوری استند
باشنده گان مناطق سیلاب زده خواستار کمک های فوری استند

مولوی محمد نسیم حقانی رئیس اطلاعات، ارتباط عامه و سخنگوی وزارت مبارزه با حوادث طبیعی حکومت طالبان شام گذشته به رادیو آزادی گفت:

"دیروز و امروز در میدان وردک، پنجشیر، نورستان و لوگر سیلاب ها جاری شده، براساس اطلاعات ما خوشبختانه این سیلاب ها تلفات جانی ندارد، زمین های زراعتی و فصل ها را تخریب کرده، که سروی می شود. ما از طریق ریاست های مربوطه به آن رسیدگی کرده ایم و کمک های لازم با مردم شده، برای قربانیان سیلاب های امروز، نیز کمک خواهد شد."

بارنده گی و سرازیر شدن سیلاب ها در بیشتر از ده ولایت دیگر در بیست و چهار ساعت آینده٬ پیش بینی شده است

احمد نور یک باشندۀ ولسوالی ولسوالی زاز ی میدان ولایت خوست خواستار توجۀ بیشتر مقامات محلی در مناطق سیلاب زده شده:

"احتمال سیلاب های جدید هم وجود دارد، حالا نیز باران ادامه دارد، مردم در ترس بسر می برند، آرزوی ما اینست که با مردم کمک های عاجل شود."

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان نیز در اعلامیه ای از احتمال باران های شدید طی ۲۴ ساعت آینده در ولایات نورستان، کنر، ننگرهار، لغمان، خوست، غزنی، زابل، لوگر، پکتیا، پکتیکا و میدان وردک خبر داده است

کارشناسان و مقامات محلی روی آگاهی عامه پافشاری کرده، می گویند برای کاهش تلفات ناشی از سیلاب ها باید در مناطق "سیل بر" خانه های مسکونی ساخته نشود و کودکان از نزدیک سیلاب ها دور نگهداشته شوند.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG