لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۴

زلینسکی: روسیه در صدد یافتن راه های جلوگیری از اجرایی شدن توافقنامهٔ صدور غله است


 ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین
ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین

رئیس جمهور اوکراین می گوید که هنوز از توافقنامه صادرات غلات با روسیه ۲۴ ساعت نگذشته بود که روسیه به روز شنبه بندر اودیسه را هدف حملات راکتی قرار داد.

روسیه به روز(۲۳ جولای) بندر اودیسه در اوکراین را که یک بندر مهم ستراتیژیک در بحیرۀ سیاه است، بمباران کرد.

این حرکت یک روز پس از امضای قرارداد مهم بین این دو کشور متخاصم برای ازسرگیری صادرات غلات، در ترکیه صورت گرفته است.

به گفته مقامات اوکراینی، دو راکت نوع کروز روسی به روز شنبه به بندر اودیسه اصابت کرد، اما خسارت قابل توجهی وارد نکرده. مقامات اوکراینی گفته اند که دو راکت دیگر روسی توسط سیستم های دافع هوا سرنگون شده است.

حکومت اوکراین می گوید که براساس این توافق، حدود ۲۰ میلیون تن غلات از حاصلات سال گذشته و امسال صادر خواهد شد

ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین دیروز در جریان ملاقات با شماری از اعضای کانگرس امریکا در شهر کیف پایتخت این کشور گفت:

"تعداد زیادی حملات راکتی بر اوکراین انجام شده، متأسفانه برای ما این امر عادی است. اما دلیلی که می خواهم به آن اشاره کنم مربوط به اهدافی است که روسیه به سوی آنها فیر کرده، این حرکت بعد از آن است که ترکیه و سازمان ملل متحد دیروز گفتند که میدانند چگونه باید با فدراسیون روسیه مذاکره کنند و یک دهلیز امن برای صادرات غلات اوکراین باز نمایند. اما در کمتر از ۲۴ ساعت، آنها دیپوهای غلات و بندر اودیسه را هدف قرار دادند."

ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین با شماری از اعضای مجلس نماینده گان ایالات متحده و سفیر امریکا در کیف
ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین با شماری از اعضای مجلس نماینده گان ایالات متحده و سفیر امریکا در کیف


ولودیمیر زلینسکی، همچنین گفته که این حملات فقط یک چیز را ثابت میسازد، اینکه مهم نیست روسیه چه میگوید و چی وعده میدهد. به گفتۀ زلینسکی روسیه راه هایی را برای اجرا نکردن توافقنامۀ غلات پیدا خواهد کرد.

حکومت اوکراین می گوید که براساس این توافق، حدود ۲۰ میلیون تن غلات از حاصلات سال گذشته و امسال صادر خواهد شد و این صادرات می تواند ۱۰ میلیارد دالر برای اوکراین که با محدودیت پول نقد مواجه است، درآمد ایجاد کند.

مقامات اوکراینی، غربی و سازمان ملل متحد به روز شنبه بلافاصله این حمله روسیه را محکوم کرده و کرملین را متهم کردند که همچنان منابع غذایی جهانی را تهدید می کند و جان میلیون ها تن را در سراسر جهان با خطر مواجه می سازد.

کرملین تا هنوز در این مورد ابراز نظر نکرده است.

XS
SM
MD
LG