لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۰

نشست جهانی در مورد افغانستان فردا "دوشنبه" در ازبکستان برگزار می‌شود


آرشیف - تاشکند پایتخت ازبکستان
آرشیف - تاشکند پایتخت ازبکستان

حکومت طالبان می‌گوید، یک هیئت بلند پایه به رهبری امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان به هدف اشتراک در نشست جهانی در مورد افغانستان روانۀ ازبیکستان شده است.

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت، این هیئت در این نشست مسایل مختلف و نیاز مندی‌های افغانستان را با شرکت کنندگان شریک خواهند ساخت: "در این هیئت نمایندگان ادارات و سکتور‌های مختلف سهم دارند، نمایندگان طالب آنچا نیاز‌ها افغان‌ها، داعیهٔ امارت اسلامی و خواست‌های مردم را مطرح خواهند کرد، همچنان در حاشیهٔ کنفرانس با طرف‌های مختلف دیدار‎های ویژه نیز خواهند داشت."

در این نشست به شمول ازبیکستان که میزبان است، مقام‌های طالبان به نمایندگی از افغانستان و نمایندگان بیست کشور شرکت خواهند داشت.

رسانه‌های هندی گفته اند، یک نمایندهٔ هند نیز در این نشست در مورد (رشد اقتصاد و امنیت) افغانستان شرکت خواهد کرد.

پیش از این، پاکستان نیز تأیید کرده بود که در مورد نشست مربوط به افغانستان در ازبکستان اشتراک خواهد کرد.

نشست یاد شده در تاشکند – پایتخت ازبکستان فردا آغاز می‌شود و پس فردا نیز ادامه خواهد داشت.

ولادمیرناراف، سرپرست وزارت خارجهٔ ازبکستان هفته گذشته در مسکو به رسانه‌ها گفته بود، معلومات کامل مربوط به این کنفرانس تکمیل شد و به شمول افغانستان، روی بعضی از موضوعات منطقوی نیز بحث خواهد شد.

او گفته بود، اشتراک هیئت طالبان در این نشست، به معنای به رسمیت شناختن حکومت طالبان نیست.

هرچند در مورد اجندای این نشست به گونهٔ آشکار چیزی گفته نشده است، اما احتمال دارد مسایل امنیتی از موضوعات مهم بحث باشد.

شماری از آگاهان امنیتی و امور سیاسی به این باور اند، کشورهای آسیای میانه به ویژه ازبکستان نگران قوت گرفتن داعش در افغانستان هستند.

زلمی احمدزی، یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت، اخیراً اصابت راکت‌ها از خاک افغانستان به شهرک مرکزی ازبکستان و فعالیت « تحریک اسلامی ازبکستان» مواردی اند که این کشور را نگران ساخته است.

نشست ازبکستان در مورد افغانستان در حالی برگزار می‌شود که یک سالگی حاکمیت طالبان در افغانستان در حال تکمیل شدن است و تا هنوز هم هیچ کشور جهان حکومت سرپرست طالبان را به رسمیت نشناخته است.

مکاتب بالاتر از صنوف ششم به روی دختران بسته است، زنان اجازۀ کار را ندارند، وضعیت اقتصادی افغانستان خراب است و فقر و بیکاری هم هر روز در این کشور در حال افزایش است.

XS
SM
MD
LG