لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۳

اوکراین صادرات غلات از بندر اودسا و سایر بنادر بحیره سیاه را ازسر می‌گیرد


آرشیف - حاصلات جو در منطقه اودسا اوکراین
آرشیف - حاصلات جو در منطقه اودسا اوکراین

الکساندر کوبروکوف وزیر فواید عامه اوکراین اواخر دیروز شنبه در فیسبوک رسمی خود خبر داد که کشورش به آمادگی‌های فنی برای از سرگیری صادرات محصولات زراعتی از بنادر این کشور ادامه خواهد داد.

پیش از این ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین حمله راکتی روز گذشته به بندر اودسا را "بربریت" خواند و گفت که این نشان می‌دهد که نمی‌توان به مسکو برای اجرای توافق‌نامه صادرات غلات، اعتماد کرد.

دو راکت کروز روسی دیروز در بندر اودسا اصابت کرد در حالیکه به گفته مقام‌های اوکراینی دو راکت دیگر از سوی دافع هوا سرنگون شد.

یک مقام اوکراینی گفته که این راکت‌ها از یک کشتی جنگی روسی در بحیره سیاه در نزدیک شبه جزیره کریمیا تحت کنترل روسیه شلیک شده است.

بریجت برینک سفیر ایالات متحده امریکا در اوکراین حمله راکتی روسیه بر بندر اودسا را وحشتناک و نشانۀ از ادامه حملات کرملین بر مواد غذایی خوانده است.

آنالنا بربوک وزیر خارجه جرمنی
آنالنا بربوک وزیر خارجه جرمنی

آنالنا بربوک وزیر خارجه جرمنی این حمله را بزدلانه خوانده و گفته که نشان می‌دهد که امضای توافق‌نامه از سوی رهبری روسیه در حال حاضر اهمیت کمی دارد.

خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه گفته که کشورش از این حمله نگران شده است.

وزارت خارجه اوکراین گفته که اگر ادامه حملات روسیه باعث برهم ریختن توافق‌نامه اخیر شود، روسیه مسئولیت افزایش بحران جهانی غذا را بر عهده خواهد داشت.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بارها مسئولیت بحران غذایی را رد کرده و تحریم‌های غرب را عامل کُند شدن صادرات مواد غذایی خوانده است.

اوکراین یکی از بزرگترین صادر کنندگان گندم، جواری و روغن گل آفتاب پرست در جهان است، اما حمله ۲۴ فبروری روسیه بر اوکراین و محاصره بنادر اوکراین از سوی این کشور باعث توقف صادرات غلات اوکراین شده است.

این امر همچنین باعث افزایش بلند رفتن نرخ غذا در جهان شده و میلیون‌ها نفر را در کشورهای فقیر در معرض خطر گرسنگی قرار داده است.

براساس توافق‌نامه بین کی‌یف و مسکو که روز جمعه امضاء شد، حدود ۲۰ میلیون تُن غله از حاصلات سال گذشته و امسال صادر خواهد شد و این صادرات می‌تواند که ده میلیارد دالر برای اوکراین در حالی درآمد ایجاد کند که این کشور با محدودیت پول نقد مواجه است.

XS
SM
MD
LG