لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۰

سیلاب‌ در ولایات مختلف افغانستان تلفات جانی و خسارات مالی برجا گذاشته است


جاری شدن سیل در یکی از ولسوالی های ولایت ننگرهار
جاری شدن سیل در یکی از ولسوالی های ولایت ننگرهار

باشنده‌های ولسوالی بتی کوت ولایت ننگرهار، وضعیت مناطق و روستا‌های سیلاب زده را در ویدیو‌ها شریک ساخته اند.

بتی کوت از آن ولسوالی‌های است که در نتیجه سیلاب‌ها و بارندگی‌های یک شبانه روز گذشته، تلفات و زیان‌های مالی را متحمل شده.

قریشی بدلون مسئول اطلاعات ولایت ننگرهار به رادیو آزادی دیشب (۲ اسد) در مورد تلفات و زیان‌های سیلاب‌ها جزئیات داد: " در بتی کوت، ۱۵۰ خانه به صورت کامل تخریب شده. چهار تن آنجا جان باخته اند و یک تن زخمی است. همچنان در کوز کنر، یک تن جان باخته و ۱۵ خانه از بین رفته است. در اچین هم چهار تن زخمی شده اند. در آنجا نیز ۳۰ خانه از بین رفته."

تصاویر سیلابهای ویرانگر در افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:29 0:00

به گفته قریشی، سرازیر شدن سیلاب‌ها در ولایت ننگرهار، در مجموع حدود ۲۵۰ خانه را به صورت مکمل ویران کرده است.

سیلاب زده‌ها در این ولایت خواهان کمک رسانی استند. میرا جان یک باشنده ننگرهار می‌گوید که خانه‌اش در نتیجه سرازیر شدن سیلاب ویران شده است: "چوپ پوش‌های سقف خانه ما شکسته است. کودکان را از خانه بیرون کرده ایم. حالا در حویلی بسر می برند. نه شب ما به آرامی سپری می‌شود و نه روز ما. از امارت اسلامی و موسسات خارجی می‌خواهیم که برای ما رسیدگی کنند."

وزارت دولت در امور رسیدگی به رویداد‌های طبیعی حکومت طالبان می‌گوید که علاوه بر ننگرهار، ۱۳ تن دیگر در میدان وردک و نورستان جان باخته اند.

محمد نسیم حقانی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که تلاش‌های گروه‌های رسیدگی ادامه دارد تا کمک‌ها را به مناطق سیلاب زده برسانند: "سیزده نفر از هموطنان ما شهید شده اند. ۱۰ نفر در میدان وردک و ۳ نفر در نورستان. در سایر ولایت‌ها مانند پکتیا، پکتیکا، ننگرهار، پروان و پنجشیر، خسارات زیاد مالی به جا مانده."

سیل در یکی از ولسوالی های ولایت ننگرهار
سیل در یکی از ولسوالی های ولایت ننگرهار

در این اواخر مناطق مختلف در شرق، جنوب، مرکز و شمالشرق افغانستان شاهد بارندگی شدید و سرازیر شدن سیلاب‌ها بوده اند.
در نتیجه این سیلاب‌ها، ده‌ها تن جان باخته اند یا زخمی شده اند.

متخصصان آب و اقلیم می‌گویند که بارندگی و سیلاب‌ها در این فصل سال، غیر طبیعی است و از اینکه مردم برای سیلاب آمادگی نداشته اند، زیان‌های آن خیلی زیاد بوده است.

XS
SM
MD
LG