لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۷

دیدارهای نشست تاشکند؛ متقی با وزیر خارجه ازبکستان موضوع تجارت و ترانزیت را مطرح کرد


امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

وزیر امور خارجه حکومت طالبان که در نشست تاشکند حضور یافته است٬ می گوید که در دیدار با سرپرست وزارت خارجه ازبکستان٬ در مورد مسایل وابسته به ترانزیت و تجارت بحث و گفتگو کرده است.

بر اساس یک اعلامیه یی که وزارت خارجه حکومت طالبان در ارتباط به این دیدار به نشر رسانده است٬ امیر خان متقی امروز دوشنبه با ولادیمیر نوروف سرپرست وزارت خارجه ازبکستان در حاشیه نشست تاشکند گفتگو کرده است.

آقای متقی پس از گفتگو با وزیر خارجه ازبکستان به رسانه‌ها گفت:

"در بارۀ مسایل اقتصادی صحبت شد، در این باره صحبت شد که چگونه افغانستان به مرکز اقتصاد و ترانزیت تبدیل شود، افغانستان چگونه به عنوان نقطۀ وصل آسیای مرکزی و جنوبی نقش خود را ایفا کند، ما حاضر هستیم با تمام کشورها تعامل داشته باشیم، هم در بخش سیاسی و دیپلوماتیک و هم در بخش اقتصادی."

در اعلامیه آمده است، آقای نوروف از اشتراک هیئت طالبان در نشست بین‌المللی تاشکند ابراز خرسندی کرده و افزوده که در این نشست پیشرفت‌های افغانستان بیان خواهد شد تا قناعت اشتراک کنندگان فراهم شود.

هیئت حکومت طالبان در حاشیه نشست تاشکند
هیئت حکومت طالبان در حاشیه نشست تاشکند

اعلامیه به برگزاری نشست های قبلی در تاشکند نیز اشاره کرده و گفته است که این بار بیشتر در مورد مسایل اقتصادی و روابط تجارتی میان کشور های منطقه تمرکز صورت گرفته است.

هر چند پیشتر وزارت خارجۀ ازبکستان گفته که شرکت طالبان در این نشست به معنای به رسمیت شناختن دولت آنان نیست، اما حضور طالبان در کنار نماینده گان سایر کشورها٬ با واکنش های مواجه شده است.

وزارت خارجۀ ازبکستان : شرکت طالبان در این نشست به معنای به رسمیت شناختن دولت آنان نیست

سمیرا حمیدی، کمپاینر سازمان عفو بین الملل گفته است که با وجود بدرفتاری طالبان با کارمندان رسانه‌ها و منتقدان‌شان، جهان به طالبان برای به رسمیت شناخته‌ شدن‌شان فرصت می‌دهد و یک نشست بین‌المللی برای آنها برگزار می‌کند.

وزارت خارجه حکومت طالبان تلاش کرده است تا بار دیگر به کشور های همسایه به ویژه ازبکستان اطمینان بدهد که به هیچ فرد یا گروهی اجازه داده نخواهد شد تا از خاک افغانستان بر ضد کشور سومی استفاده کند. این موضوع در اعلامیه طالبان تذکر یافته است.

این درحالی است که پبشتر از خاک افغانستان حملات راکتی به تاجکستان و اوزبکستان انجام شد. طالبان ادعا کرده بودند که گروه داعش این حملات را انجام داده و بازداشت شده‌اند.

پیش از این ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان گفته بود، سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان شب گذشته در تاشکند پایتخت ازبکستان با نمایندۀ خاص رئیس جمهور و مشاور امنیت ملی این کشور دیدار و در بارۀ موضوعات مختلف با آنان نیز گفت‌وگو کرده است.

بر اساس اعلامیۀ تازه منتشر شدۀ وزارت خارجۀ طالبان، آقای نوروف سرپرست وزارت خارجه ازبکستان در این دیدار گفته است که آنان به طور جدی روی خط آهن ترمذ - مزار شریف - کابل - پیشاور کار می کنند و به گفتۀ آنان، با اجرای این پروژه آسیای میانه و جنوب آسیا به یکدیگر متصل می‌شوند و از این طریق اقتصاد افغانستان بسیار رشد خواهد کرد. .

حکومت طالبان این کنفرانس را "کنفرانس امنیت و توسعه اقتصادی افغانستان" نام گذاشته اند.

وزارت خارجه ازبکستان گفته است که این نشست ادامه کنفرانس‌های 2018 و 2021 در مورد افغانستان است.

این نشست در آستانه یک سالگی حکومت طالبان در تاشکند پایتخت ازبیکستان برگزار می‌شود که حضور نمایندگان نزدیک به بیست کشور و نهادهای بین المللی در این نشست تأیید شده است.

XS
SM
MD
LG