لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۵

امیرخان متقی: ما خواهان روابط خوب با جهان هستیم


کنفرانس بین‌المللی تاشکند در مورد افغانستان
کنفرانس بین‌المللی تاشکند در مورد افغانستان

آغاز روز دوم نشست تحت نام " امنیت و توسعه اقتصادی افغانستان" در تاشکند.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در این نشست خواستار ایجاد روابط خوب با جامعه جهانی شد.

او گفت: "خبر مهم این است که ما به دنیا این پیام را بدهیم که خواهان تعامل مثبت هستیم. ما می‌خواهیم افغانستان بار دگر به میدان جنگ تبدیل نشود، میدان صلح باشد، میدان ثبات باشد، میدان اقتصاد باشد و نقطه اتصال منطقه باشد."

امیرخان متقی از جامعه جهانی خواست تا در عوض سرمایه‌گذاری روی بی‌ثباتی افغانستان، برای ایجاد ثبات در این کشور سرمایه‌گذاری کنند، اما مشخص نساخت که کدام کشور برای بی‌ثباتی افغانستان سرمایه‌گذاری کرده است.

امیرخان متقی از ایالات متحده نیز خواست تا ذخایر بانکی منجمد شده افغانستان را آزاد کند و به تحریم‌های اعمال شده بر افغانستان پایان دهد.

اما پاسخ امریکا به این خواست‌ها روشن است و آن این است که ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه این کشور چندی پیش گفته بود، ذخایر بانکی افغانستان به طالبان نه بلکه به مردم افغانستان داده خواهد شد.

امیرخان متقی در سخنرانی خود بیشتر از دست‌آوردهای رژیم کنونی طالبان صحبت کرد، امنیت را خوب توصیف کرد، از حل اختلافات سیاسی صحبت کرد و گفت که ۱۰ میلیون کودک افغان به آموزش می‌روند.


او در حالی این ادعاها را مطرح می‌کند که گروه داعش به مناطق مختلف افغانستان از جمله کابل حملاتی انجام داده، دو جبهه به نام‌های جبهه مقاومت ملی و جبهۀ آزادی افغانستان جنگ در برابر آنان را آغاز کردند و طالبان مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم را در این کشور بسته اند.

نمایندگان بیست کشور و سازمان‌های مختلف در نشست تاشکند در باره افغانستان شرکت کرده اند.

بر اساس معلومات وزارت خارجه امریکا، قرار است در این نشست توماس وست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان و رینا امیری نماینده ویژۀ امریکا در امور دختران، زنان و حقوق بشر افغانستان نیز شرکت کنند.

وزارت خارجه امریکا در یک بیانیه گفته است، هیئت امریکایی به هدف تاکید بر حمایت بی‌دریغ واشنگتن از مردم افغانستان اشتراک می‌کند، همچنان از طالبان می‌خواهند تا مکلفیت‌های خود را در برابر مردم افغانستان و جامعه جهانی انجام دهند.

همزمان قرار است براین نیلسن معاون وزیر خزانه‌داری امریکا امروز سه‌شنبه در تاشکند با هیئت طالبان دیدار کند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه امریکا، نیلسن در این سفر در مورد چالش‌های اقتصادی پیش روی مردم افغانستان با طالبان گفت‌وگو خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG