لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۳

بریتانیا: هیچ کشتی اوکراین از سوی روسیه هدف قرار نگرفته است


بریتانیا امروز گفت که در مورد موجودیت یک کشتی جنگی اوکراینی و انبار میزایل‌های ضد کشتی در روز‌های آخر هفته در بندر اودسا هیچ نشانه‌ای وجود ندارد.

این اعلام بریتانیا با ادعای کرملین در تناقض قرار دارد.

کرملین مدعی شده است که در بیست و سوم ماه جولای یک کشتی اوکراینی و تأسیسات نظامی را توسط میزایل هدف قرار داده است.

وزارت دفاع بریتانیا در مجموعۀ خبر‌های استخباراتی روزانۀ خود گفت که هیچ نشانۀ وجود ندارد که در مکانی که میزایل‌ها اصابت کرده اند، اهداف اوکراین قرار داشته است.

به گفتۀ استخبارات بریتانیا، حمله بر اودسا به احتمال زیاد نتیجۀ درک مسکو از ظرفیت میزایل‌های ضد کشتی اوکراین به عنوان یک تهدید کلیدی است که مانع حملۀ روسیه از بحر بر اودسا شده است.

استخبارات بریتانیا افزوده است که ناتوانی روسیه برای اجرای چنین حمله بر شهر بندری کلیدی اوکراین در بحیرۀ سیاه طرح کلی تهاجم روسیه را به گونۀ چشمگیر زیر سؤال برده است.

بر اساس خبر‌های استخباراتی بریتانیا، روسیه برای اولویت بندی تلاش‌های خود جهت ضعیف و نابود کردن توانایی ضد کشتی اوکراین ادامه خواهد داد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه در بیست و چهارم ماه جولای حملات میزایل را تایید کرد. اما او مدعی شد که این حملات زیر ساخت نظامی و یک قایق گزمۀ نیروهای بحری اوکراین را تخریب کرده است.

این حمله در حالی صورت گرفته است که در بیست و دوم ماه جولای در استانبول، روسیه و اوکراین روی صادرات غله اوکراین از بندر‌های بحیرۀ سیاه به توافق رسیدند.

ترکیه ابراز امیدواری کرده است که با این توافق، بحران جهانی به میان آمده در نتیجۀ افزایش نرخ مواد غذایی پس از آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین در بیست و چهارم ماه فبروری، تمام شود.

اوکراین یکی از بزرگترین صادر کننده‌های گندم، جواری و روغن آفتاب پرستِ جهان است.

اما روند صدور محموله‌های این مواد بنابر تهاجم روسیه بر اوکراین و بسته شدن بندر‌های آن از سوی روسیه، متوقف شده است.

XS
SM
MD
LG