لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۲

ستانکزی: دروازۀ مکتب‌ها به روی تمام شهروندان افغانستان به زودی باز می‌شود


شیرمحمد عباس ستانکزی، معین وزارت خارجۀ حکومت طالبان
شیرمحمد عباس ستانکزی، معین وزارت خارجۀ حکومت طالبان

به دنبال وعده‌های مقام‌های طالبان برای بازگشایی مکتب‌ها به روی تمامی دختران در افغانستان، شیرمحمد عباس ستانکزی، معین وزارت خارجۀ حکومت طالبان یک بار دیگر بر فراهم کردن زمینه‌های آموزش و پرورش به تمامی مردم در افغانستان تأکید می‌کند_موضوعی که از نزدیک به یک سال از سوی طالبان جامۀ عمل نپوشیده است.

او گفت: "هیچ وقت یک کشور بدون تعلیم پیشرفت نکرده است و دروازه این تعلیم را امارت اسلامی انشالله به زودی به روی تمام اتباع افغانستان باز خواهد کرد. این هم یک جهاد بزرگ است که انجام خواهیم داد."

این در حالیست که طالبان از آغاز حکومت دوباره‌شان تا به حال دروازه‌های مکتب‌ها را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته اند و با وجود انتقادهای زیاد داخلی و خارجی تا به حال عملاً اقدام نکرده اند.

آقای ستانکزی همچنان خطاب به سیاسیون و مقام‌های حکومت پیشین جمهوریت که به مخالفت با حکومت طالبان در بیرون از کشور ادامه می‌دهند گفت که مخالفت‌های سیاسی فایده‌ای برای افغانستان ندارد.

برخی اشخاص و جریان‌های سیاسی در مخالفت با حکومت طالبان می‌گویند که حکومت آنان همه‌شمول نیست و به ارزش‌های حقوق بشری از جمله حقوق زنان و دختران، حق کار و آموزش دختران، آزادی بیان و برخی موارد دیگر احترام نمی‌گذارند.

مواردی که جامعۀ جهانی و سازمان‌های حقوق بشری نیز بر آن‌ها تأکید دارند، اما طالبان همواره این گونه ادعاها را رد کرده اند.

بر بنیاد گزارش یوناما که در بیستم ماه جولای نشر شد، طالبان از زمان حاکمیت دوبارۀ‌شان تا پانزدهم ماه جون سال ۲۰۲۲ میلادی مسئول قتل فراقانونی ۱۶۰ مقام حکومت مخلوع افغانستان شناخته شده اند_موضوعی که طالبان آن را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG