لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۵

سیگار از فساد مالی در پرداخت حقوق نیروهای امنیتی و دفاعی سابق افغانستان پرده برداشت


د تېر حکومت امنيتي سرتېري
د تېر حکومت امنيتي سرتېري

در حالی که سیگار قبلاً در گزارش‌های خود از سربازان و پولیس خیالی در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در دوران جمهوریت می‌نوشت، اما در گزارش جدیدی که دیروز سه‌شنبه منتشر شد، این اداره از فساد در پرداخت حقوق به این نیروها صحبت کرده است.

سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید که وزارت دفاع امریکا ۲۳۲ میلیون دالر را برای پرداخت حقوق نیروهای امنیتی و دفاعی سابق افغانستان بدون محاسبه هزینه کرده است.

سیگار می‌گوید که وزارت دفاع امریکا حقوق کارمندان افغان را بدون حساب در سیستم پرداخت کرده و این پول توسط افراد غیر مسئول دریافت شده است.

این گزارش می‌افزاید، از آنجایی که وزارت دفاع ایالات متحده از سیستم نظارتی خود در پرداخت حقوق نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به درستی استفاده نکرده است، اکنون این اداره نمی‌تواند دریابد که این میلیون‌ها دالر در کجا هزینه شده است.

بر اساس گزارش سیگار، هرچند وزارت دفاع ایالات متحده امریکا تلاش کرده تا اطمینان حاصل کند که آیا این حقوق به درستی پرداخت می‌شود یا خیر، اما همچنان معاشات به نام سربازان خیالی پرداخت می‌شده و حقوق کارمندان وزارت دفاع داده نشده است.

سیگار می‌گوید، از اینجا می‌توان نتیجه گرفت که وزارت دفاع امریکا ارقام دقیقی در مورد کارمندان وزارت دفاع ملی افغانستان ارائه نکرده است، در حالی که قبلاً اعدادی وجود داشت که نشان می‌داد چه تعداد کارمند در این وزارت وجود دارد.

به گفتۀ سیگار، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، حقوق کارمندان وزارت دفاع ملی افغانستان به طور دقیق پرداخت نشده است، اما تا ماه آگست سال ۲۰۲۱ که نظام جمهوری فروپاشید، وزارت دفاع ایالات متحده به طور مداوم میلیاردها دالر به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان درخواست کرده اند.

سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارش خود نوشته که وزارت دفاع امریکا نیز اعتراف کرده است که وزارت مالیۀ وقت افغانستان بدون تغییر ارقام و بدون اجازه یا حضور آنان، بودجه را به گونه‌ای نهایی کرد که قابل قبول نبود.

به گفته سیگار، کانگرس امریکا در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ دستور داد تا حقوق نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان باید بر اساس یک سیستم داده شود، در حالی‌ که ایجاد این سیستم ۶۴ میلیون دالر هزینه برداشت، اما آن طور که لازم بود از آن استفاده نشد.

بر اساس گزارش سیگار، از اکتوبر ۲۰۱۹ تا آگست ۲۰۲۱ تا زمان فروپاشی نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان، ایالات متحده امریکا سالانه بیش از ۳ میلیارد دالر برای حمایت از نیروهای افغان هزینه می‌کرد.

در گزارش آمده است، وزارت دفاع ایالات متحده امریکا در درخواست‌های سالانۀ خود از کانگرس برای کمک مالی به نیروهای امنیتی افغانستان گفته است که این کمک‌ها برای توانایی حکومت افغانستان حیاتی است تا بتواند یک نیروی مسلح موثر برای شکست طالبان و دیگر گروه‌های ضد دولتی آماده کند.

XS
SM
MD
LG