لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۸

مقام‌های صحی: شمار کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان افزایش یافته است


یک کودک افغان که به بیماری سوءتغذیه مبتلا شده است.
یک کودک افغان که به بیماری سوءتغذیه مبتلا شده است.

یک مقام وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان می‌گوید که شمار کودکان دچار سوء تغذیه در سال روان میلادی در افغانستان افزایش یافته است.

پیش از این صندوق کودکان ملل متحد، "یونیسف" گفته بود که به دلیل فقر و گرسنگی در بخش هایی از جهان بشمول افغانستان، وضعیت کودکان مبتلا به بیماری سوء تغذیه مایۀ نگرانی است.

از زمان حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، این کشور با مشکل اقتصادی جدی رو‌به‌رو شده است.

بر اساس گزارش کمیتۀ بین‌المللی نجات، بسیاری از خانواده‌ها برای زنده ماندن غذای مورد نیاز‌شان را به دست آورده نمی‌توانند.

این اداره از گسترش برنامۀ جلوگیری از مصاب شدن کودکان به بیماری سوء تغذیه در کابل و افزایش تیم‌های سیار به این هدف خبر داده است.

نازو یکی از کارمندان داوطلب این نهاد است که خانه به خانه می رود و به مادران می‌گوید که چگونه کودکان‌شان را از دچار شدن به سوء تغذیه حفظ کنند.

داکتر محمد وزیر، مسئول بخش تغذیۀ وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان است.

او در صحبت با رادیو آزادی در مورد وضعیت کودکان دچار به سوء تغذیه چنین گفت: "سوء تغذیه کودکان نسبت به سال‌های گذشته زیاد شده است. این افزایش معمول است. دارایی‌های افغانستان منجمد است و شرایط هم بی‌ثبات. با در نظرداشت شرایط، الحمدالله گفته می‌توانم که آمار هنوز هم بلند نیست. ما تخمین کرده بودیم که در سال ۲۰۲۲ یک اعشاریه یک میلیون کودک دچار سوء تغذیه شدید و دو اعشاریه دو میلیون کودک دچار سوء تغذیه متوسط داشته باشیم. اما حالا با توجه به ارقام، این آمار طوری که پیش بینی کرده بودیم، زیاد نیست."

یک کودک مبتلا به سوء تغذیه در ولایت غور
یک کودک مبتلا به سوء تغذیه در ولایت غور

ایما ماسپیرو، مسئول بخش اضطراری صندوق کودکان ملل متحد، "یونیسف" به روز دوشنبه در کابل گفت بنابر در حال گسترش بودن بحران گرسنگی در جهان بشمول افغانستان، در هر ثانیه یک کودک در جهان به سوء تغذیه مبتلا می‌شود.

چندی پیش، برنامۀ جهانی غذا در گزارشی گفت که در افغانستان دستکم یک میلیون کودک به دلیل بیماری سوء تغذیه با خطر مرگ رو به رو استند.


XS
SM
MD
LG