لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۴

شکایت مردم فراه از نبود عرضه خدمات صحی در این ولایت


یک شفاخانه در ولایت فراه
یک شفاخانه در ولایت فراه

باشندگان شماری از ولسوالی‌ها و مرکز فراه از نبود عرضه خدمات صحی شکایت می‌کنند.

آنها می گویند که با بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، مشکلات صحی در مناطق شان تا حال حل نشده و میزان مرگ و میر نیز بیشتر شده است.

همسر حامله یکی از اقارب نورالدین چند هفته قبل در ولسوالی خاک سفید ولایت فراه جان داد.

نورالدین ۲۶ ساله به رادیو آزادی گفت که چند مدت پیش خانم یکی از اقاربش به دلیل نبود خدمات صحی نسایی ولادی در این ولسوالی در مسیر راه جان داد و طفلش زنده ماند.

او در ادامه گفت: "در ولسوالی خاک سفید فراه کلینیک صحی درست وجود ندارد. چند مدت پیش وطندار ما از جمله اقارب ما بود که طفلش به دنیا می‌آمد تا وقتی که به مرکز می آورد در مسیر راه جان خود را از دست داد و طفلش زنده ماند. خواست ما از دولت این است که در ولسوالی برای ما کلینیک صحی درست ایجاد کند."

همایون: امکانات صحی بسیار کم است و مردم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند

مشکل نبود عرضه خدمات صحی تنها در ولسوالی خاکسفید فراه نیست.

همایون مقصودی باشنده ولسوالی پشترود هم از مشکل مشابه سخن می‌گوید: "امکانات صحی بسیار کم است و مردم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و زیادتر مشکلات صحی در رابطه به نسایی ولادی است که یک مادر طفلش به دنیا می‌آید باید به مرکز شهر انتقال داده شود و متاسفانه وسایل هم وجود ندارد و مسافت راه هم زیاد است تا اینکه به مقصد برسد یا مریض تلف می‌شود و یا هم طفل. باید در ولسوالی کلینیک‌های مجهز وجود داشته باشد بخصوص در بخش نسایی ولادی."

عبدالخالق باشنده ولسوالی قلعه کاه فراه است که با مشکل مشابه روبه‌رو شده.

او به رادیو آزادی گفت که حدود دو ماه پیش پسر کاکایش در حادثه ترافیکی مجروح شد اما به علت نبود امکانات صحی در ولسوالی در مسیر راه جانش را از دست داد: "به اثر مشکلات و نداشتن پرسنل درست صحی مجبور شدیم مریض خود را از ولسوالی به مرکز انتقال بدهیم چون آنجا داکتران درست و پرسنل صحی وجود ندارد و با مشکلات زیادی مردم در ولسوالی مواجه است. ما خواست داریم که در ولسوالی‌ها امکانات صحی کامل را برابر کند."

نبود امکانات صحی و دارو در ولسوالی‌های فراه، نگرانی شماری از فعالان جامعه مدنی این ولایت را هم برانگیخته.

یک مرکز صحی در ولایت فراه
یک مرکز صحی در ولایت فراه

احسان الله فعال مدنی فراه به رادیو آزادی گفت که مشکل عرضه خدمات صحی در ولسوالی‌های این ولایت از گذشته وجود داشت اما تا حال این مشکلات پا بر جاست: "نبود امکانات صحی و ارائه نادرست خدمات صحی در مرکز و ولسوالی‌های ولایت فراه مردم را به مشکلات جدی روبرو ساخته و این مشکل از سال‌های قبل بنابر جنگ‌ها در فراه وجود داشت، خواست ما از مسولین امارت اسلامی این است که توجه بیشتری بکنند و امکانات بیشتر را ارائه کنند."

اما مقام‌های صحی طالبان در فراه روایتی دیگری دارند.

داکتر سراج الدین مزمل سرپرست ریاست صحت عامه طالبان در فراه به رادیو آزادی گفت که به مشکلات صحی در ولسوالی‌ها رسیدگی کرده است: "مثلاً رفت و آمد‌ها از مکان‌های دور به مرکز ولایت فراه آسان‌تر شده در گذشته که اداره حکومت پیشین در آنجا بود آنجا مشکلات و سختی ها وجود داشت. بسیاری از مادرانی بودند که در وقت ولادت وفات کرده اند علتش این بود که مردم به هیچ وجه رفت و آمد از طرف شب به مرکز نمی‌توانست بخاطر این مشکل وجود داشت که پوسته‌های امنیتی وجود داشت و برای کسی اجازه نمی‌داد که از طرف شب از ولسوالی به مرکز سفر کند و الحمدلله این مشکلات حل شده."

به اساس گفته‌های مقام‌های محلی طالبان، در مرکز و ولسوالی‌های فراه ۶۹ مرکز صحی بشمول شفاخانه ۲۰۰ بستر ولایتی فراه وجود دارند.

اما با وصف این اظهارات، به گفته مردم محلی و برخی سازمان‌ها مانند دیدبان حقوق بشر، کارآمد نیستند.

بر اساس یک گزارش بخش افغانستان دیدبان حقوق بشر، موارد مرگ و میر ناشی از کمبود دارو و امکانات صحی در بخش هایی از افغانستان ثبت شده است.

این گزارش نشان می‌دهد که فروپاشی سیستم مراقبت صحی به ویژه بر زنان در افغانستان اثر ناگوار گذاشته است.

حال با این وضعیت بسیاری از باشندگان مرکز و ولسوالی‌های فراه مثل نورالدین از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهند که برای رفع مشکلات صحی بیشتر توجه کنند.

XS
SM
MD
LG