لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۲

دستور رهبر طالبان: قوانین تدوین شده از سوی بشر قابل اجرا نیست


ملا هبت الله آخندزاده رهبر گروه طالبان
ملا هبت الله آخندزاده رهبر گروه طالبان

ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان در دیدار با والیان حکومت‌شان در کندهار بر تطیبق احکام شرعی در جامعه تأکید کرده است.

در اعلامیۀ طالبان آمده است که رهبر شان تأکید کرده است که قوانین بر اساس «شریعت اسلامی» تطبیق شود و قوانین ساخته شده دست بشر قابل تطبیق نیست.

در قسمتی از این اعلامیه آمده است: "در طول ۲۰ سال اخیر بر ضد نظام اسلامی و شریعت بسیار تبلیغات شده و به عوض آن به جمهوریت تبلیغ شده است."

اعلامیه افزوده که در حکومت طالبان احکام خداوند تطبیق می‌شود و قوانین به اساس خواست مردم تدوین نمی‌شود.

در این اعلامیه تأکید شده است که باید تمامی فیصله‌ها بر اساس شریعت اسلامی صورت گیرد و هیچ اعتراضی هم در آن نمی‌شود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در مادۀ سوم قانون اساسی نظام جمهوریت که مبنای تمام قوانین افغانستان است، آمده است که در افغانستان هیچ قانونی نمی‌تواند مخالف معتقدات و احکام دین مقدس اسلام باشد.

وحید فرزه‌یی، حقوق‌دان در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، به گمان طالبان قوانین بانک‌داری، منع خشونت علیه زنان و کمیسیون حقوق بشر در مغایرت با شریعت اسلام است: "به نظر من آن جمله قوانینی را حکومت طالبان رویش بحث دارد که به باور و ظن این‌ها در مخالفت با احکام شریعت اسلام است مانند قانون بانکداری، قانون منع خشونت علیۀ زن، قانون حقوق بشر، کمیسیون حقوق بشر و امثال این‌ها."

قمر نیازی: بخاطر پیشرفت جامعه و رقابت‌های جهانی، زندگی آسان مردم قوانین اجتماعی و فرهنگی باید در جامعه نافذ باشد

دین رسمی در افغانستان اسلام است. شماری از شهروندان کشور طالبان را متهم می‌کنند که با بهره گیری از شریعت اسلامی در حال تطبیق قوانین سفت و سخت در افغانستان هستند.

قمر نیازی فعال حقوق زن در کابل و اجمل باشندۀ ننگرهار می‌گویند: "الحمدالله ما مسلمان بودیم و هستیم از قوانین شرعی انکار نمی‌کنیم و نه هم می‌گویم قوانین اسلامی را قبول نداریم اما بخاطر پیشرفت جامعه و رقابت‌های جهانی، زندگی آسان مردم قوانین اجتماعی و فرهنگی باید در جامعه نافذ باشد. با مردم کنار بیایید، با مردم جور شوید تا در دل مردم جای پیدا کنید، یگان مواردی هست که ما بدون شریعت به آن ضرورت داریم."

این در حالیست که به تازگی دیروز شیرمحمد عباس ستانکزی، معین وزارت خارجۀ حکومت طالبان در مراسم گشایش فاز دوم بند کجکی گفت که باز کردن دروازۀ تحصیل و آموزش به روی تمامی افغانان یک جهاد بزرگ است که حکومت‌شان به زودی این کار را خواهد کرد.

بیش از ۱۱ ماه از حاکمیت طالبان در افغانستان می‌گذرد و در این مدت آنان همواره تأکید کرده اند که قوانین را بر اساس شریعت اسلامی تطبیق می‌کنند. اما شهروندان کشور نگران هستند که برداشت طالبان از شریعت اسلامی بسیار کلی و در عین حال تندورانه است و وضع قوانین از سوی حکومت سرپرست طالبان، سخت گیری‌ها را بیشتر خواهد کرد. موضوعی که طالبان همواره آن را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG