لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۰

وزیر خارجه پاکستان خواهان گسترش همکاری ها با افغانستان گردید


 بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان
بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان

وزیر خارجه پاکستان یک بار دیگر خواهان گسترش سطح همکاری های بین کابل و اسلام آباد شد.

بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان بر ضرورت گسترش همکاری بین کابل و اسلام آباد تاکید کرده و در مورد توسعه ارتباطات از جمله روابط اقتصادی بین دو کشور همسایه اظهار امید نموده است.

بلاول بوتو به روز جمعه در حاشیه کنفرانس وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای درتاشکند ، پایتخت ازبکستان٬ با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان ملاقات کرده و در این مورد تبادل نظر کرده است.

نظر به اعلامیه وزارت خارجه پاکستان آقای زرداری بر تعهدات کشورش در خصوص روابط منطقوی و پروژه های تاسیسات عامه از جمله پایپلاین گاز تاپی و کاسا یک هزار تاکید نمود.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

به اساس اعلامیه، زرداری گفته است پاکستان بر تقاضا در رابطه با یک افغانستان صلح آمیز ، با ثبات ، مرفه و وصل شده متعهد است و باور دارد که احتمال پایان یافتن جنگ و بحران ۴ دهه گذشته در افغانستان و تامین صلح و ثبات٬ وجود دارد.

وزیر خارجه پاکستان به آن گام حکومت کشورش اشاره نمود که طبق اعلامیه در راه تعامل دو جانبه و تنظیم کمکهای بشری جهانی به افغانستان برداشته است.

پیش از حکومت طالبان٬ افغانستان به عنوان ناظر در کنفرانس شانگهای اشتراک میکرد٬ حالا معلوم نیست در مورد چی تصمیمی گرفته خواهد شد؟

بلاول رزداری برای اشتراک در اجلاس وزرای خارجه کشورهای سازمان همکاری شانگهای به تاشکند رفته است.

پاکستان عضو این سازمان است و افغانستان تا سقوط حکومت جمهوری همچون ناظر در آن عضویت داشت . اما اکنون معلوم نیست که در مورد موقف افغانستان در این سازمان چگونه تصمیم گرفته خواهد شد، زیرا تا حال هیچ کشوری جهان حکومت طالبان را در افغانستان برسمیت نشناخته است.



آقای زرداری قبل از این با وزیر خارجه چین وانگ یی هم در مورد افغانستان صحبت کرده بود.

نظر به گزارش خبرگزری سینهوای چین٬ آقای زرداری گفته است که او میخواهد به دهلیز اقتصادی بین چین و پاکستان افغانستان هم داخل شود و از چین خواسته که در این رابطه غور عمیق کند.

XS
SM
MD
LG