لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۹

سازمان ملل متحد: در نتیجه انفجار در میدان کریکت کابل٬ ۱۹ تن کشته شده اند


استدیوم بین المللی کریکت در کابل
استدیوم بین المللی کریکت در کابل

هنوز هم از شمار دقیق تلفات انفجار روز جمعه در جریان مسابقات داخلی لیگ اشپگیزه کریکت معلومات دقیق در دسترس نیست.

با این‌که فرماندهی امنیه حکومت طالبان در کابل می‌گوید، در آن رویداد یک تن کتشه و ۱۲ تن زخمی شده‌اند، اما انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل شمار کشته شده‌گان را ۱۹ تن گفته است.

آقای گوترش صبح روز شنبه در صفحه توییتر خود نوشته، "من انفجار روز جمعه در ورزشگاه بین‌المللی کریکت در کابل را که در آن ۱۹ تن کشته شدند و تلفات دیگری نیز داشت، به شدت محکوم می‌کنم."

همچنان در اعلامیه نشر شده به نقل از آقای گوترش آمده، "حمله به افراد ملکی و تاسیسات عامه بر اساس قانون جهانی بشردوستانه کاملا ممنوع است."

انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل
انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل

اما خالد زادران، سخنگوی فرماندهی امنیۀ حکومت طالبان در کابل در پیامی به رادیو آزادی این آمار را نادرست خواند و افزود که یک تن در شفاخانه ایمرجنسی کابل بر اثر شدت جراحات جان باخته و ۱۲ تن باقی مانده خوب هستند.

اما منصور احمد خان سفیر پاکستان در کابل نیز در صفحه توئیتر خود شمار کشته شدگان این رویداد را ۱۹ تن گفت و از آدرس وزارت خارجه پاکستان این رویداد را محکوم کرده است.

مقام‌های طالبان پیش از این نیز آمار دقیق جنگ افغانستان و برخی رویدادها را با رسانه‌ها در میان نگذاشته‌اند.

منصور احمد خان سفیر پاکستان در کابل
منصور احمد خان سفیر پاکستان در کابل

به عنوان مثال، طالبان در نخست گزارش‌های درگیری‌ها در پنجشیر و بلخاب سرپل را تکذیب کردند، اما بعداً پذیرفتند که جنگ‌جویان در آن‌جا کشته شدند و درگیری نیز رخ داده است.

به همین ترتیب، آمار دقیقی از تلفات در حملات مسلحانه به نشستی که طالبان به نام علمای دین در ۳۰م جون و اول جولای برگزار کرده بودند، منتشر نشده است.

الکبروف "انفجار دیروز یادآور دردناک دیگری از خشونت وحشتناک و ناگهانی است که مردم در افغانستان با آن روبرو هستند. "

شماری از مقام‌های بلندپایه نیز در جریان انفجار بمب دیروز در میدان کریکت کابل، حضور داشتند.‌

از این میان رامز الکبروف معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان و هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه نیز روز جمعه هنگام انفجار در ورزشگاه کریکت کابل حضور داشت.

او با خانواده قربانیان و خانواده‌های زخمی‌ها ابراز همدردی کرد و یوناما در بیانیه‌یی که توسط آقای الکبروف منتشر شد، گفته: "انفجار دیروز یادآور دردناک دیگری از خشونت وحشتناک و ناگهانی است که مردم در افغانستان با آن روبرو هستند. "

توماس ویست، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور افغانستان
توماس ویست، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور افغانستان

توماس ویست، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور افغانستان نیز در صفحه توئیتر خود از انفجار روز گذشته در استدیوم کریکت کابل ابراز تاسف کرد و افزود که خشونت‌ها هیچ هدفی ندارد و بالای افغانان جواب نمی‌دهد.

اما پس از انفجار دیروز که احتمالاً تماشاگران و بازیکنان را تحت تأثیر قرار داد، کرکت بورد افغانستان به روز شنبه تکت رایگان تماشای بازی را اعلام کرد.

اما در صفحه نمایش تلویزیون ملی ورزش طالبان که این بازی‌ها را به صورت زنده پخش می‌کند، دیده می‌شود که امروز نسبت به دیروز، تعداد کمی از مردم برای تماشای این بازی آمده اند.

با این حال، کارزاری در شبکه‌های اجتماعی برای رشد بازیکنان ملی و بازی کریکت در افغانستان راه اندازی شده است و از مردم تقاضا می‌شود برای تشویق بازیکنان افغان به تماشای این بازی بیایند.

XS
SM
MD
LG