لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۳

وضعیت زنان افغانستان٬ بدترین بحران بشری در جهان خوانده شد


تعدادی از زنان معترض در کابل
تعدادی از زنان معترض در کابل

سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارش تازه خود گفته است، زنان در افغانستان با جدی ترین بحران حقوق بشری رو به رو اند.

هیدر بار مسوول بخش زنان این سازمان از جامعه جهانی خواسته تا بیش از ابراز تاسف، عمل کنند و برنامه مشخص از جمله نظارت شدید سازمان ملل بر وضعیت افغانستان و اقدامات عملی چون وضع ممنوعیت بر سفر رهبران طالبان داشته باشند.

سمیه دانش‌آموز صنف دوازدهم در یکی از مکاتب دخترانه کابل است.

او در آخرین سال تحصیلی‌اش از آموزش محروم ماند و به رادیو آزادی می‌گوید، در حالی‌که امسال باید به کانکور اشتراک می‌کرد اما طالبان برایش اجازه ختم دوره لیسه را نداده اند.

"مکاتب را روی دختران بسته کردند و اگر روند این‌گونه پیش رود خیلی دشواری‌ها را در جامعه ایجاد می‌کند و این خیلی نگران کننده است، این‌گونه که پیش می‌رود ما هیچ امیدی به این نداریم که مکتب‌ها باز شود، شاید هم اصلا مکتب‌ها باز نشود."

وضعیت زنان در افغانستان پس از حاکمیت طالبان، واکنش‌های گسترده سازمان‌های جهانی حقوق بشری را به دنبال داشته است.

به تازه‌گی دیدبان حقوق بشر دیروز با در گزارشی گفته است، وضعیت افغانستان جدی ترین بحران حقوق زنان در جهان است.

هیدر بار مسوول بخش زنان سازمان دیده‌بان حقوق بشر
هیدر بار مسوول بخش زنان سازمان دیده‌بان حقوق بشر

هیدر بار مسوول بخش زنان این سازمان این وضعیت را جدی‌ترین بحران حقوق زنان پس از دور اول حاکمیت طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی می‌داند.

"پاسخ جهان باید بیش از اظهار نگرانی عمیق باشد. ما به برنامه مشخص و گام‌های مشخص نیاز داریم، از جمله نظارت شدید سازمان ملل بر وضعیت، جواب‌گویی و اقدامات عملی مانند ممنوعیت سفر رهبران طالبان که در بدترین سوء استفاده‌ها نقش دارند و ما حالا به آن نیاز داریم."

دیده‌بان حقوق بشر: سازمان ملل باید بر سفر های مقامات طالبان ممنوعیت وضع کند

به نوشته دیدبان حقوق بشر، آموزش تنها حق تحت خطر زنان زیر حاکمیت طالبان نیست، طالبان حق کار، مراقبت‌های بهداشتی، حق زندگی عاری از خشونت، مشارکت سیاسی، اعتراض، حق ورزش و موسیقی را نیز از زنان گرفته اند.

این سازمان همچنان تاکید کرده که همه این حقوق زمانی میسر است که زنان بتوانند آزادانه از خانه بیرون شوند و در اجتماع مشارکت داشته باشند و با وضع محدودیت بر گشت و گذار بدون محرم زنان در جامعه دسترستی به دیگر حقوق زنان دشوار است.

طالبان به تازه‌گی درباره این گزارش دیده‌بان حقوق بشر به پرسش‌های ما پاسخ نداده‌اند، اما پیش از این همواره گفته اند حقوق زنان در چارچوب شریعت اسلام محفوظ است_اما در این باره نیز راه‌کار روشنی به دست نداده اند.

با همه این واکنش‌ها و اعلامیه‌های جهانی٬ تا کنون هیچ تغییر در موضع طالبان در برابر آزادی و حقوق زنان به جود نیامده، آنان همچنان بر تصامیم خود مبنی بر وضع محدودیت در برابر زنان از جمله آموزش‌، کار و حق گشت و گذار٬ پافشاری دارند.

XS
SM
MD
LG