لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۳

سیلاب‌ها و توفان ها در ایران جان حداقل هشتاد نفر را گرفته است


تصویر از سرازیر شدن سیلاب در منطقه بندرعباس ایران
تصویر از سرازیر شدن سیلاب در منطقه بندرعباس ایران

مقامات ایران می گویند که در نتیجۀ باران ها، توفان های شدید، سیلاب های اخیر و لغزش زمین، حداقل ۸۰ تن کشته شده اند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران می گوید که در نتیجۀ باران ها و توفان های شدید اخیر، هنوز هم ده ها تن در شهر تهران پایتخت این کشور، مناطق اطراف آن و چهار ولایت دیگر ایران، مفقود الاثر هستند.

مقامات محلی به روز شنبه گفته اند که در نتیجۀ سیلاب ها و لغزش زمین در چند روز گذشته حداقل 80 تن کشته شده اند و در مورد احتمال افزایش تلفات ابراز نگرانی کرده اند، زیرا انتظار می رود که باران های شدید در سراسر ایران، ادامه یابد.

قدرت شهیدی خبرنگار بخش رادیو فردای رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در مورد مناطق که بیشتر از سیلاب های اخیر در ایران متاثر شده اند، می گوید:

"مناطق حومه تهران به ویژه امامزاده داوود اولین منطقۀ بود که سیل در آن جاری شد و قربانی گرفت. روز جمعه هم شهر تاریخی یزد به دلیل جاری شدن سیلاب کاملاً بسته و رفت و آمد ممنوع شد. براساس اطلاعات چندین بنای تاریخی یزد هم تخریب شده. توفان ها هم به سیلاب ها اضافه شده، ما در ایران همیشه توفان از جنوب داشتیم. ولی در سه چهار روز اخیر حداقل در نصف ایران، این توفان ها با باران های شدید و توفان ریگ همراه شده و گفته می شود که توفان مانسون هم وارد ایران شده است."

تصویر جاری شدن سیلاب در شهر اهواز ایران
تصویر جاری شدن سیلاب در شهر اهواز ایران

در هفتۀ گذشته نیز در جنوب ولایت فارس که دچار خشکسالی است، در نتیجۀ سیلاب های شدید، حداقل ۲۲ تن کشته و حدود ۱۲ قریۀ متاثر شدند.

باشنده گان بخش های وسیعی از مناطق سیلاب زده در ایران و بلوچستان پاکستان٬ ادارات محلی دو کشور را به عدم رسیده گی به مشکلات ناشی از سیلاب ها متهم می کنند

در دهه گذشته، ایران شاهد خشکسالی های مکرر و سیلاب ها بوده، در سال ۲۰۱۹ در نتیجۀ سیلاب های شدید در جنوب ایران حداقل ۷۶ تن کشته شدند و این رویداد ها٬ حدود ۲ میلیارد دالر خساره به بار آورد.

در چند روز گذشته اکثر مناطق بلوچستان پاکستان نیز به شمول شهر کویته مرکز این ایالت، شاهد سیلاب های شدید بوده و براساس گزارش ها تا دیروز حداقل ۱۲۰ تن در مناطق مختلف ایالت بلوچستان، جان هایشان از دست داده و حداقل ۷۰ تن دیگر زخمی شده اند.

تصویر آرشیف: سرازیر شدن سیلاب ها در بخش های از ایالت بلوچستان پاکستان نیز خساراتی وارد کرده است
تصویر آرشیف: سرازیر شدن سیلاب ها در بخش های از ایالت بلوچستان پاکستان نیز خساراتی وارد کرده است

این سیلاب ها خسارات مالی هنگفت نیز در قبال داشته،

حمید کاکر یک بزرگ قومی به روز شنبه از منطقۀ پشین به بخش مشال رادیو رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت:

"بندهای اعمار شده منهدم شده و سرازیر شدن آب باعث تخریب خانه ها و حاصلات مردم شده است، شمار زیاد مردم متاثر شده اند و انگور کاملاً تخریب و خسارمند شده است."

فرح عظیم شاه، سخنگوی حکومت بلوچستان به خبرنگاران در شهر اسلام آباد گفته که با آسیب دیدگان سیلاب های اخیر در آن ایالت کمک خواهد شد، اما باشندگان آن مناطق حکومت محلی و مرکزی پاکستان را به کم توجهی متهم کرده اند.

کارشناسان محیط زیست می گویند که تغییرات اقلیمی جهان، خشکسالی و سیلاب ها را تشدید می کند و به نوبه خود، افزایش این رویداد های طبیعی، امنیت غذایی جهان را تهدید خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG