لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۳

شرکت گازپروم روسیه ارسال گاز به لاتویا را متوقف کرد


 تصویر آرشیف: دستگاه انتقال گاز لاتویا
تصویر آرشیف: دستگاه انتقال گاز لاتویا

"گازپروم" شرکت دولتی گاز روسیه ارسال گاز طبیعی به لاتویا را به دلیل آنچه که"نقض قرارداد" خوانده، متوقف کرد.

روسیه قبلاً عرضه گاز طبیعی به کشورهای هنگری، بلغاریا، فنلند، هالند و دنمارک را قطع کرده که از دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مبنی بر ایجاد حساب روبلی در بانک روسیه، به عنوان بخشی از تسویه حساب جدید پرداخت هزینه گاز، خودداری کردند.

"گازپروم" شرکت دولتی گاز طبیعی روسیه به روز شنبه (۳۰ جولای) در یک اعلامیۀ کوتاه گفت که ارسال گاز طبیعی به لاتویا متوقف شده، زیرا به گفتۀ این شرکت لاتویا "شرایط استخراج گاز" را زیر پا گذاشته است.

این اقدام گازپروم یک روز پس از آن صورت گرفت که لاتویاس گاز(Latvijas Gaze) شرکت انرژی لاتویا اعلام کرد که از روسیه گاز خریداری می کند، اما از شرکت گازپروم نه. لاتویاس گاز در مورد اینکه از چه کسی گاز می خرد و اینکه که پرداخت آن به یورو و نه به روبل خواهد بود، جزئیات و توضیحات بیشتر ارائه نکرده است.

تصویر آرشیف: نشان رسمی شرکت گاز پروم روسیه
تصویر آرشیف: نشان رسمی شرکت گاز پروم روسیه

پس از وضع تحریم های اتحادیه اروپا بر روسیه به دلیل تهاجم غیرموجۀ مسکور بر اوکراین، ولادیمیر پوتین در ماه مارچ گفت که "خریداران غیردوست خارجی" باید به جای دالر و یورو با شرکت دولتی گازپروم روسیه با روبل معامله کنند.

کرملین گفته که واردکنندگان گاز طبیعی از روسیه باید در " گازپروم بانک"، سومین بانک بزرگ روسیه یک حساب به دالر یا یورو و حساب دوم به روبل باز کنند. واردکننده قیمت گاز را به یورو یا دالر پرداخت کرده و بانک آن پول را به روبل مبادله کند.

حکومت لاتویا واردات گاز طبیعی از روسیه را سر از ماه جنوری سال ۲۰۲۳ متوقف میکند.

کمیسیون اتحادیۀ اروپا هشدار داده که پیروی از دستور پوتین، میتواند تحریمهای اتحادیۀ اروپا بر مسکو را نقض کند و از شرکتهای اروپایی خواسته تا به اسعار توافق شده در قراردادهایشان با شرکت گازپروم که تقریباً اکثریت کامل آن به یورو یا دالر است، معامله کنند.

حکومت لاتویا اخیرا اعلام کرده که می خواهد واردات گاز طبیعی از روسیه را سر از ماه جنوری سال ۲۰۲۳ میلادی، به طور کامل متوقف کند.

در سال گذشته، لاتویا حدود ۹۰ درصد گاز مورد نیاز خود را از روسیه خریداری کرده، اما به دنبال تنوع منابع و ایجاد ذخایر ستراتیژیک خود است.

در حال حاضر لاتویا واردات گاز طبیعی را از کشور همسایه لیتوانیا و ایجاد ذخایر گاز طبیعی مایع را آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG