لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

وزارت تحصیلات عالی طالبان: امتحان کانکور در ماه سنبله اخذ می‌شود


آرشیف - برگزاری امتحان کانکور در ولایت غور
آرشیف - برگزاری امتحان کانکور در ولایت غور

در حالی که حدود پنج ماه از سال تحصیلی ۱۴۰۱ خورشیدی می‌گذرد، اما تا هنوز برخلاف سال‌های گذشته امتحان کانکور از سوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان برگزار نشده است.

احمد تقی سخنگوی این وزارت در یک پیام ویدیویی که به رادیو آزادی فرستاده، از تأخیر در برگزاری آزمون کانکور امسال خبر داده و دلایل آنرا چنین برجسته کرده است: "شما در جریان استید که به دلیل شیوع ویروس کرونا و تحولات در کشور روند تحصیلی تحصیلات عالی تاخیر شده است، محصلین که هنوز سال اخیر و سمستر اخیر شان است تا هنوز فارغ نشده اند زمانی که آنها فارغ شوند برای محصلین جدید زمینۀ جذب پیدا می‌شود و جذب آغاز می‌شود."

وی در ادامه افزوده است که آزمون کانکور سال ۱۴۰۱ خورشیدی به گونۀ شفاف و بدون هیچ گونه ممانعتی پس از ماه سنبله اخذ خواهد شد.

پس از این اعلام وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان، شماری از فارغان صنوف دوازدهم که برای سپری کردن آزمون کانکور آمادگی گرفته اند، نگران آیندۀ شان هستند.

معروف و غفور، دو تن از آنان که سال گذشته از صنف ۱۲ فارغ شده اند به رادیو آزادی گفتند: "من پس از فراغت از مکتب کورس‌های آمادگی کانکور را تعقیب کردم و آمادگی خوب برای امتحان کانکور دارم اما حالا نگران استم که آیا واقعاً این امتحان برگزار خواهد شد یا نه."

"من به امید این که امسال امتحان کانکور را سپری کرده و دریکی از رشته‌های دلخواه خود کامیاب خواهم شد زیاد درس خوانده‌ام اما بدبختانه که تا هنوز امتحان کانکور برگزار نشده و باور ندارم که پس از ماه سنبله هم برگزار شود."

آرشیف - برگزاری امتحان کانکور در کابل
آرشیف - برگزاری امتحان کانکور در کابل

وزارت تحصیلات عالی طالبان در بارۀ حضور و یا عدم حضور دختران صنف دوزادهم سال گذشته در آزمون کانکور چیزی نگفته است.

به گفتۀ مسئولان وزارت تحصیلات عالی نظام پیشین، روند اخذ آزمون کانکور دررسال‌های گذشته از ماه حمل آغاز و تا ماه سرطان ادامه می‌یافت و نتایج آن در ماه اسد اعلام می‌شد.

اما پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، روند تحصیلی و آموزشی در این کشور دست‌خوش تحول شده و در کنار بسته‌شدن مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم، صنف‌های درسی پسرها از دخترها در پوهنتون‌ها هم جدا شده است.

در کنار این شمار زیادی از استادان متخصص کشور را ترک کرده و بیشتر پوهنتون‌های کشور به ویژه پوهنتون‌ها دولتی با کمبود استادان مسلکی مواجه هستند.

XS
SM
MD
LG