لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۵

متقی: تعامل حکومت طالبان با جهان در حال بهتر شدن است


امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

در حالی که هیچ کشور جهان تا هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان می‌گوید که بیشتر کشورها در نشست تاشکند از تعامل خوب با آنان حمایت کرده است.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان ناوقت دیروز به کارمندان این وزارت گفت که تعامل آنها با جهان روزبه‌روز درحال بهتر شدن است.

او گفت: "در کنفرانس بیشتر کشورهای اشتراک کننده نه تنها این که از کمک و تعامل با افغانستان حمایت کردند، بلکه خواست اکثر آنها این بود که دارایی‌های ملی افغانستان باید آزاد شود. پشتی‌بانۀ بانک مرکزی افغانستان باید در اختیار این بانک قرار داده شود، تحریم‌ها بر افغانستان برطرف شود و وضعیت که فعلاً ایجاد شده است باید تقویت شود."

امیرخان متقی در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که نزدیک به یک سال از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان می‌گذرد، در کنار این که تا هنوز هیچ کشوری حکومت‌شان را به رسمیت نشناخته، ساختار حکومت و همه شمول نبودن آن زیر سوال قرار دارد.

به همین گونه در پایان نشست تاشکند رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ امریکا در بخش حقوق بشر و زنان و دختران افغانستان گفته است که در این نشست هیچ کسی از به رسمیت شناختن طالبان حمایت نکرد.

در کنار این توماس وست، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای افغانستان گفته است که در نشست تاشکند به شمول وی برخی اشتراک کنندگان از نبود حرکتی در افغانستان ابراز نگرانی کردند که همه افغان‌ها در آن سهیم باشند.

همچنان توماس نیکلاس، نماینده ویژۀ اتحادیۀ اروپا برای افغانستان نیز در این نشست به وضعیت جدی حقوق بشر در افغانستان اشاره کرد و گفته بود که در افغانستان به ایجاد یک حکومت رسمی همه‌شمول که از تمام افغان‌ها به شمول زنان و مردان، از اقوام مختلف و گروه‌های سیاسی نمایندگی کند نیاز است.

در همین حال در اعلامیۀ نشست تاشکند موضوع ایجاد یک حکومت همه‌شمول، حمایت و حفاظت از حقوق زنان و باز شدن مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم مطرح شده بود.

اما با وجود این همه امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان مطمئن است که روابط‌شان با جهان بهتر می‌شود.

XS
SM
MD
LG