لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

سی شهروند سیک افغانستان به هند منتقل شدند


آرشیف - شماری از سیک های افغانستان
آرشیف - شماری از سیک های افغانستان

یک روزنامۀ هندی گزارش داده که ۳۰ شهروند سیک افغانستان پس از اخذ ویزه به این کشور منتقل شده اند.

گورنام سینگ مسئول درمسال مرکزی هندو‌ها و سیک ها در منطقه کارته پروان کابل است.

او می‌گوید، هر چند ترک کردن افغانستان برایش کار بسی دشوار است، اما برای داشتن زندگی مصون و بدور از حملات هراس‌افگنانه مجبور است تا به جای امن‌تری پناه ببرد.

آقای سینگ به رادیو آزادی گفت: "ترک کردن افغانستان برای ما درد دارد سلسله سلسله درد دارد، از این خاطر که این وطن ما است همین‌جا کلان شدیم، با مردم عادت کردیم، مرگ و زندگی ما اینجا است، رفت و آمد داریم با مسلمانان خو چه کنیم، همین‌حال ما ۳۰ بیوه داریم در هند زندگی می‌کنند اولادهای شان یتیم ماندند، حال خو به ترس و لرز هستیم، یک بار نیست دو بار نیست‌، ای چهارمین بار است که بالای ما حمله صورت می‌گیرد، تنها حالی نی در دورهٔ ‌گذشته هم دوبار سه بار سر ما حمله شد، باز که آرامی شد همی أفغانستان هست و همی ما هستیم."

به گفته او، مانند آن‌ها بسیاری از سیک و هندو‌های افغان در سال‌های اخیر خانه و جایداد شان را ترک کرده و به کشور‌های دیگر به ویژه هند آواره شدند.

یک روزنامۀ هندی به نام دَ هندو نوشته است که روز چهارشنبه ۳۰ تن از سیک‌ها و هندو‌های افغان به هند انتقال شدند.

در گزارش این روزنامه به نقل از مقام‌های هندی آمده است که در حال حاضر حدود ۵۱ درخواست ویزای الکترونیکی در نزد حکومت این کشور وجود دارد که سیک‎‌‌ها و هندو‌های افغان خواستار رسیدگی سریع به آن شده اند .

روزنامهٔ‌ یاد شده گفته است، در حال حاضر حدود ۱۱۰ هندو و سیک که در کابل باقی مانده اند همچنان از حملات تروریستی در برابر شان نگران اند.

رادیو آزادی تلاش کردیم تا در این مورد دیدگاه مقام‌های حکومت طالبان را نیز داشته باشیم، اما سخنگویان‌شان به پرسش‌های ما پاسخ ندادند.

اما پیش از این،‌ ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفته بود، آن‌ها برعلاوهٔ هندو‌ها و سیک‌ها مسئول محافظت از همه مردم افغانستان هستند و اداره‌های امنیتی تلاش می‌کنند که امنیت به شکل درست تامین شود.

اما آیا سیک‌ها و هندو‌های افغان که به هند پناه برده اند، به زندگی آن‌چنانی که می‌خواستند رسیده‌اند؟

شمی سینگ، یک تن از سیک‌های افغان در هند می‌گوید، بیشتر سیک‌ها و هندو‌های افغان یک زندگی بخور و نمیر دارند.

به گفتهٔ او شاید از حملات در امان اند، اما مشکلات اقتصادی باز هم زندگی را به کام‌شان تلخ کرده است: "در اینجا شاید یک هفت هشت هزار که شاگردی می‌کنند می‌گیرند، رسیدگی به کرایه خانه، لباس اطفال و درس اطفال بسیار مشکل دارند رسیدگی کرده نمی‌توانند، وقتی که حکومت طالبان شد بعد از او هم که مردم آمدند همانگونه همچنان اقتصاد‌ شان خیلی خراب است، وضعیت‌شان وخیم است، حال کوشش دارند که خود را به شهر‌های اروپایی برسانند تا وضعیت‌شان کمی بهتر شود و اولادهای شان در افغانستان خو بدبختانه درس خوانده نتوانستند در آنجا درس بخوانند."

روزنامۀ دَ هندو به تاریخ ۹ سرطان سال جاری نیز از انتقال یازده سیک افغان توسط یک پرواز ویژه به هند خبر داده بود.

این سیک‌ها پس از آن به هند منتقل شدند که به تاریخ ۲۷ جوزای سال روان در مسال‌شان در منطقۀ کارتۀ پروان کابل هدف حمله قرار گرفت.

در این حمله که مسئولیت آن را شاخهٔ‌ خراسان گروه داعش به عهده گرفته بود، ۲ تن کشته و ۷ تن دیگر زخمی شدند.

شهروندان سیک و هندوی افغانستان پیش از این گفته بودند که تنها دوصد تن آنان در افغانستان باقی مانده اند و صدها خانوادۀ دیگرشان به کشورهای مختلف دیگر از جمله هند مهاجرت کرده اند.

XS
SM
MD
LG