لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۰

شماری از افغان‌ها: طالبان مانع سفر ما به ایران می‌شود


شماری از افغان های که می خواهند بطور قاچاقی به ایران بروند
شماری از افغان های که می خواهند بطور قاچاقی به ایران بروند

الهام می‌گوید که بارها تلاش کرده تا از بهر کارگری به ایران برود اما موفق نشده است: "آمدم به نیمروز می‌خواهم بروم ایران دو سال شده پدرم فوت کرده، ما سرپرست خانه نداریم. من مجبور هستم که کار کنم. قبلاً دست فروشی می‌کردم. حالی دیگر کار و بار نیست می‌خواهم طرف ایران بروم."

الهام ۱۵ ساله برای کمک به خانواده شش نفری‌اش عزم سفر کرده. اما او به رادیو آزادی می گوید که طالبان او را نگذاشته اند که به آنسوی مرز برود: "در کابل کار و بار نبود، حالی آمدم به نیمروز ده روز شده که به نیمروز هستم. هرچه پیسه‌ای که گرفته بودم کلش خلاص شد. طالب‌ها نمی ماند که ما طرف ایران برویم. در همین مرز بند ماندیم، قاچاقبر ما را میبرد و دوباره پس میاورد باز هم می‌گوید که طالبان اجازه نمی‌دهد‌. من در خانه خواهرهای خورد و برادر های خورد دارم. آنها به غذا و مصرف نیاز دارند."

الهام در مورد اینکه چرا می‌خواهد به ایران برود بیشتر می‌گوید: "یک بوشکه روغن ۳۵۰۰ افغانی شده، یک بوجی آرد ۳۵۰۰ شده. حالی هیچ نمی‌شود که انسان بخرد، غریبی آمده. از طالب‌ها می‌خواهیم که کار بدهد به ما یا راه را باز کند که ما برویم طرف ایران."

به دنبال بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در تقریباً یک سال گذشته، ده‌ها هزار جوان یا کشور را ترک کرده اند یا اینکه در فکر رفتن به کشورهای دیگر اند عمدتاً به دلیل افزایش میزان فقر و بیکاری و نیز ترس از رفتارهای سختگیرانه طالبان.

این تنها الهام نیست که تلاش‌هایش برای سفر به ایران تا حال بی‌نتیجه مانده. کریم ۲۶ ساله باشنده فراه با الهام همسرنوشت است: "فعلاً آمدم به ولایت نمیروز می‌خواهم بروم طرف ایران ولی حکومت امارت اسلامی اجازه نمی‌دهد. ما بسیاری از مهاجر‌ها هستیم که فعلاً در نیمروز آمدیم. بلاتکلیف، دیگر باید یک چاره بشود اجازه به ما بدهند که ما برویم اگر به این شکل باشد که در افغانستان هم کار نباشد، بیکاری هم زیاد شده و من هم سرپرست خانواده هستم مجبور هستم و مکلف هستم که حداقل بروم کار بکنم که حداقل خرچ خانواده را پیدا کنم."

شماری از جوانان که قصد سفر قاچاقی به ایران دارند می گویند طالبان به آنها اجاز نمی دهند
شماری از جوانان که قصد سفر قاچاقی به ایران دارند می گویند طالبان به آنها اجاز نمی دهند

اکثر از جوانان توسط قاچاقبران انسان از طریق راه‌های دک، ساحات پُل ابریشم، میلک و دیوار به ایران برده می‌شوند.

او از طالبان محلی می‌خواهد که به او و دیگر جوانانی که از بهر کارگری به ایران می‌روند اجازه سفر بدهند: "اگر به این شکل باشد که ما در نیمروز بمانیم و یا اصلاً در کشور بمانیم و بیکار باشیم یک ظلم زیادی است به ما جوانان. پس باید حکومت امارت اسلامی یک راه و یک چاره به ما بکنند تا ما هم از این بلاتکلیفی خلاص شویم."

عبدالقدوس باشنده دیگر کابل هم می‌خواهد که به ایران برود، اما مجبور شده که منتظر بماند: "من تقریباً ده روز می‌شود که آمدم به ولایت نیمروز و می‌خواهم که بروم ایران. متأسفانه طالبان اجازه نمی‌دهند. ما همراه قاچاقبر گپ زدیم که ما را انتقال بدهد. اما متأسفانه طالب‌ها اجازه نمی‌دهند. خیلی برای ما دشوار شده سخت شده دیگر نمی‌فهمیم چه کنیم."

درخواست او از طالبان این است: "خواهش می‌کنم از مسئولان بلند پایه ولایت نیمروز که فعلاً در راس طالب‌ها استند که ما را اجازه بدهند، ما مسافر هستیم ما نیاز به کار داریم. افغانستان فعلاً شما خودتان هم می‌دانید کار نیست ما از مجبوری می‌رویم به دیگر کشورها دیگر می‌خواهیم به ایران برویم بخاطر کارگری بخاطر از این که بتوانیم به خانه خود نفقه بفرستیم."

سمیه بلوچ فعال حقوق زن در نیمروز به رادیو آزادی گفت که حکومت طالبان باید زمینه کار را برای جوانان در داخل کشور مهیا کند: "متاسفانه تا جایی که من شنیدم این مسافران جوانانی هستند که به یک امید و یک بدبختی پیسه قاچاق خود را یا قرض کرده اند یا که لوازم خانه خود را به فروش گذاشتند و همین قدر پیسه دارند که خود را برسانند و مجبور می‌شوند که راه پیاده روی را در پیش بگیرند که حتی در بین این مردم خانواده هایی هستند که دارای اطفال و زنان هستند‌ و در اخیر گفته من منحیث یک فعال مدنی در جامعه به حکومت طالبان این است که بهتر است زمینه کار را برای جوانان ما مهیا کنند تا باشد دیگر جوانان ما مجبور به ترک وطن نشوند و با جان خود بازی نکنند."

مولوی محمد مهاجر آمر امنیت قوماندانی امنیه طالبان در نیمروز است.

او‌ به رادیو آزادی گفت که آنان به دستور وزارت داخله طالبان جلو قاچاق انسان را در نیمروز گرفته اند: "جلو قاچاق انسان به اساس ارسال مکتوبی از سوی وزارت داخله صورت گرفته است که باید جلو قاچاق انسان در نیمروز گرفته شود. ما تا حد زیاد کوشش کردیم که جلو قاچاق انسان را بگیریم و به صفر برسانیم اما باز هم یک تعداد بطور قاچاقی به ایران سفر می‌کنند."

مقام های طالبان در نیمروز می گویند که به دستور وزارت داخلۀ شان از سفر قاچاقی افغانها به ایران جلوگیری می کنند
مقام های طالبان در نیمروز می گویند که به دستور وزارت داخلۀ شان از سفر قاچاقی افغانها به ایران جلوگیری می کنند

اما مولوی مهاجر آماری ارائه نکرد. این مقام طالبان همچنین در مورد راهکاری برای اشتغال‌زایی برای جوانان هم چیزی نگفت.

او گفت که قبل از دستور وزارت داخله طالبان، روزانه هفت هزار تا هشت هزار نفر به گونه قانونی و غیرقانونی وارد خاک ایران می‌شدند.

چند ماه پیش حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران گفته بود که پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان بیش از یک و نیم میلیون پناهجوی افغان به ایران پناه آورده اند.
و به نظر می آید که این رقم رو به افزایش است.

XS
SM
MD
LG