لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۸

هزاران تن در افغانستان در مخالفت با حمله هوایی امریکا به کابل٬ راهپیمایی کردند


تصویر از جریان مظاهرات در شهر جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار
تصویر از جریان مظاهرات در شهر جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار

به دنبال کشته شدن ایمن الظواهری٬ رهبر شبکه القاعده٬ به روز جمعه هزاران تن از باشنده گان کابل٬ ننگرهار٬ خوست٬ پکتیا٬ مزارشریف٬ زابل و چندین ولایت دیگر در واکنش به حمله راکتی امریکا در کابل٬ راهپیمایی کردند.

بر اساس برخی گزارشها٬ رهبران طالبان و ملا امامان مساجد از مردم خواسته بودند تا پس از ادای نماز جمعه در این مظاهرات حضور بیابند.

راهپیمایان با سر دادن شعار هایی حمله راکتی اردوی امریکا را که به وسیلهٔ یک طیاره بی سرنشین صورت گرفت و در آن اقامتگاه رهبر شبکه القاعده در منطقه شیر پور کابل هدف قرار گرفت٬ تقبیح کردند. در این راهپیمایی و مظاهرات٬ شعار های علیه سازمان استخبارات پاکستان ( آی . اس.آی) نیز در میان مظاهره چیان به چشم می خورد.

راهپیمایان شعار های علیه ایالات متحده امریکا را نیز با خود حمل میکردند
راهپیمایان شعار های علیه ایالات متحده امریکا را نیز با خود حمل میکردند

یک طیاره بی سرنشین امریکایی به روز شنبه ( ۳۰ جولای) در کابل حمله یی را انجام داد که در نتیجه ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده به قتل رسید. طالبان درست چهار روز پس ز این حمله٬ در اعلامیه یی از حضور ایمن الظواهری در کابل ابراز بی خبری کرده و گفتند که در زمینه تحقیقاتی را انجام میدهند.

ایالات متحده طالبان را به تخطی از موافقتنامه دوحه متهم کرده و این گروه را هنوز هم حامی شبکه القاعده می داند

حکومت طالبان در عین حال گفته است که حمله هوایی امریکا بر حریم افغانستان « تخطی از اصول بین المللی و موافقتنامه دوحه است».

اما مقامات امریکایی طالبان را به پناه دادن به رهبر شبکه القاعده و تخطی از آنچه در موافقتنامه دوحه تعهد کرده بودند٬ متهم کرده اند.


راهپیمایی روز جمعه در کابل و برخی از ولایات دیگر افغانستان در حالی صورت گرفت که طالبان معمولآ به برگزاری راهپیمایی ها و تظاهرات اجازه نمی دهند و در بسیاری از موارد گردهمایی ها و مظاهرات زنانی را که به خاطر حقوق خود به جاده ها سرازیر می شوند٬ مختل می کنند.

XS
SM
MD
LG