لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۷ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۵

شیعیان افغانستان از تامین امنیت مراسم عاشورا نگران اند


تصویر آرشیف مراسم عاشورا که سال گذشته در حضور طالبان در کابل برگزار شده بود
تصویر آرشیف مراسم عاشورا که سال گذشته در حضور طالبان در کابل برگزار شده بود

در آستانه برگزاری مراسم عاشورا ( دهم محرم ) در افغانستان٬ جامعه شیعیان این کشور از تامین امنیت و احتمال حملات تروریستی نگرانی دارند.

شیعیان در افغانستان نگرانی دارند که مبادا باز رویداد های امنیتی در آستانه و یادبود این مراسم افزایش یابد.

اما سخنگوی قوماندانی امنیه طالبان در کابل می گوید که بر اساس توافق یک کمیسیون مشترک، مراسم دهم محرم امسال باید در داخل تکیه خانه ها برگزار شود.

" یک کمیسیون با اشتراک هموطنان اهل تشیع ایجاد شده تا بر بهبودی امنیت نظارت بهتر شود. در کنار این، برای آنها گفته شده که مراسم شان در بارگاه های امام های شان محدود می شود. در شهر ها و برای سایر هموطنان مزاحمت نکنید."

مسوولین امنیتی طالبان در حالی از تامین امنیت اطمینان می دهند که غرب کابل عصر روز جمعه شاهد انفجار بود. شاهدان می گویند، این رویداد در منطقه سرکاریز مربوط ناحیه ششم کابل هنگامی به وقوع پیوست که شماری از شیعیان در آنجا تجمع کرده بودند.

انفجار در کابل مردم را نگران ساخته و آنان خواهان تامین جدی امنیت هستند
انفجار در کابل مردم را نگران ساخته و آنان خواهان تامین جدی امنیت هستند

مقام های طالبان می گویند که در این رویداد۸ غیرنظامی جان باختند و ۱۸ غیرنظامی دیگر زخم برداشتند.

خالد زدران سخنگوی قوماندانی امنیه طالبان در کابل به رادیو آزادی گفته است که وضعیت شماری از زخمی ها وخیم است.

به گفتۀ زدران، مواد منفجره در جادۀ که رفت و آمد مردم در آن زیاد بود، در یک کراچی جاسازی شده بود.

درانفجار روز جمعه در کابل هشت تن کشته و هژده تن دیگر جراحت برداشتند

یکی از شاهدان رویداد که بنابر دلایل امنیتی خواسته نامش گرفته نشود، به رادیو آزادی گفت که پس از انفجار صدای تیراندازی نیز شنیده شد.

" انفجار در نزدیکی خانه ما در مقابل مسجد محمد باقر رخ داده. فاصلهٔ مسجد تا خانهٔ ما خیلی کم است. در اول انفجار صورت گرفت و سپس صدای شلیک ها زیاد بود. کوچه های ما بسته است، راه را بسته اند و برای هیچ کسی اجازه ورود به منطقه ما را نمی دهند."

تا اکنون مسئولیت انفجار دیروز را کسی یا گروهی نپذیرفته اما پیش از این، شاخۀ ولایت خراسان گروه تندرو دولت اسلامی معروف به داعش، مسئولیت چندین حمله بر شیعیان را پذیرفته است.

به روز چهارشنبه (۱۲ اسد) نیز درگیری سنگین در منطقه شیعه نشین جمال مینه در کابل رخ داد. در مورد این درگیری که تا شام همان روز ادامه یافت، قوماندانی امنیه ولایت کابل گفته که بر ضد برخی عناصر شریر، عملیاتی را انجام دادند که دو تن از افراد پولیس طالبان نیز در آن کشته شدند.

XS
SM
MD
LG