لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۶

پیشرفت‌هایی در زمینه توافقنامه اتمی ایران به دست آمده است


تصویر آرشیف: نیروگاه هستوی در بوشهر ایران
تصویر آرشیف: نیروگاه هستوی در بوشهر ایران

بعد ازاینکه یک مقام اتحادیه اروپا به روز دوشنبه اعلان کرد که یک متن را برای احیای توافقنامه اتومی سال ۲۰۱۵ قدرت های جهان با ایران نهایی وبا جوانب ذیدخل درمیان گذاشته، وزارت خارجه امریکا گفت که واشنگتن آماده است براساس پیشنهاد های که اتحادیه اروپا عمل نماید تا هرچه زودتر یک توافق صورت گیرد.

یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت تهران بارها تاکید کرده که به برگشت به توافقنامه آماده است واکنون واشنگتن می خواهد ببیند که آیا تهران به این سخنان خود جامه عمل می پوشاند یانه؟

این دور گفتگو برای احیای توافقنامه اتومی ایران از چند روز به این سو در ویانا پایتخت اتریش ادامه داشت.

یک مقام اتحادیه اروپا به روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که بعد از کار در چهار روز گذشته متن آماده شد. وی افزود که این متن نهایی است ودیگر مورد بحث قرار نخواهد گرفت.

جوزیپ بوریل رئیس اداره سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تویت خود گفت که روی هرآنچه ضرور بود صحبت شد.

وی افزود که هرپیشنهاد درعقب خود به تصمیم سیاسی ضرورت دارد که باید درپایتخت های کشورهای ذیدخل اتخاذ شود.

جوزیپ بوریل رئیس اداره سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزیپ بوریل رئیس اداره سیاست خارجی اتحادیه اروپا

آنسو یک مقام وزارت خارجۀ ایران به آژانس خبررسانی دولتی ایرنا گفت که این کشور واکنش مقدماتی خود دربارۀ متن پیشنهادی اتحادیه اروپا را ابراز داشته ولی این متن درمرحلۀ نیست که دربارۀ نهایی شدن آن صحبت کند.

وی افزود که تهران بعد از بحث های همه جانبه نظریات بیشتر وملاحظات خود را تقدیم خواهد کرد.

تهران درسال ۲۰۱۵  با امریکا ، جرمنی ، فرانسه ، بریتانیا ، چین و روسیه پذیرفت که برنامه اتومی خود را دربدل رفع تعزیرات بین المللی محدود می سازد.

قبل ازاین مذاکره کنندگان ارشد برای دستیابی به یک توافق نهایی ابراز امیدواری کرده بودند. انریکه مورا مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا گفته بود به گفتگوی جاری خوشبین است چون پیشرفت درآن دیده میشود .

تهران به اساس توافقی که درسال ۲۰۱۵ با امریکا ، جرمنی ، فرانسه ، بریتانیا ، چین و روسیه امضا کرد پذیرفت که برنامه اتومی خود را دربدل رفع تعزیرات بین المللی محدود می سازد.

اما امریکا درسال ۲۰۱۸ از توافقنامه خارج شد وتحریم های خود بر ایران را ازسر گرفت.

تهران نیز بتدریج از تعهدات خود در توافقنامه عقب نشست.

XS
SM
MD
LG