لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۴

امیر هوشنگ ابتهاج سایه شاعر و پژوهشگر شناخته شدۀ ایرانی درگذشت


امیرهوشنگ ابتهاج که سایه
امیرهوشنگ ابتهاج که سایه

امیرهوشنگ ابتهاج که سایه تخلص می‌کرد، شاعر و پژوهشگر ایرانی بامداد زود چهارشنبه به عمر ۹۴ سالگی در آلمان چشم از جهان بست.

شماری از شعرهای این شاعر غزل سرا با حنجره‌های گیرای چون احمدظاهر، هنرمند نامدار افغانستان و محمد رضا شجریان، آوازخوان مشهور ایران شانس جاودانگی بیشتری دارند.

"امشب به قصۀ دل من گوش می‌کنی / فردا مرا چو قصه فراموش می کنی" شعر هوشنگ ابتهاج سایه است که احمد ظاهر حدود چهل و پنج سال قبل از آن آهنگ ساخته بود.

یلدا ابتهاج، دختر امیرهوشنگ ابتهاج سایه مرگ پدرش را در حساب انستاگرامش تأیید کرده است.

کاوه جبران، شاعر و نویسندۀ فارسی دری در افغانستان سایه را از آخرین کلاسیک سرایان زبان فارسی در عصر امروزی می‌داند: "هوشنگ ابتهاج به همان روایت حاکم نقد ادبی امروز یکی از آخرین کلاسیک سرایان زبان فارسی بود که در واقع در اوج و در عین حال در دل مدرن شدن شعر فارسی و متنوع شدن قالب‌های شعر فارسی کماکان به سنت غزل سرایی وفادار ماند."

ابتهاج از شاگردان نیما یوشج بوده است، اما برخلاف روش استادش بیشتر در غزل‌سرایی میان مخاطبان خودش جا خوش کرده بود.

به گفتۀ اهل شعر و ادب، امیر هوشنگ ابتهاج از حافظ شیرازی، غزل‌سرای معروف زبان و ادبیات فارسی نیز تاثیر پذیری داشت.

آقای سایه در کنار این که بیشتر غزل سروده، شعر نو و مثنوی هم سروده است.

ابتهاج سایه در موسیقی شناسی نیز پژوهش‌هایی داشته و در این بخش هم کارها و دست‌آوردهایی داشته است.

"نخستین نغمه‌ها، سیاه‌مشق ۱ ، ۲ و ۳، شبگیر، چند برگ از یلدا، تا صبح شب یلدا، یادگار خون سرو، تاسیان، بانگِ نی، سراب" شماری از آثاری اند که از این شاعر نامدار ایران به جا مانده است.

فرهنگیان، نویسندگان و جوانان زیادی در صفحه‌های اجتماعی از درگذشت این شاعر پرآوازه ابراز ناراحتی کرده اند و درگذشت او را یک ضایعۀ بزرگ برای دوستداران شعر و ادبیات فارسی دری خوانده اند.

XS
SM
MD
LG