لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۳

تمرینات نظامی به حمایت فرماندهی مرکزی ایالات متحده در تاجیکستان آغاز شد


آرشیف - نیروهای امریکایی در حال اجرای تمرینات نظامی
آرشیف - نیروهای امریکایی در حال اجرای تمرینات نظامی

تمرینات نظامی به حمایت فرماندهی مرکزی ایالات متحده دیروز چهارشنبه در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شد.

این تمرینات زیر نام «همکاری منطقه‌ای ۲۲» تا بیستم ماه آگست ادامه خواهد یافت.

سفارت ایالات متحده در شهر دوشنبه تمرینات نظامی را «بزرگ» گفته و افزوده است که در این تمرینات افزون بر امریکا، شش کشور آسیای مرکزی و جنوبی شرکت دارند.

این سفارت با پخش خبرنامه‌ای گفته است که تاجیکستان، قزاقستان، قیرغزستان، منگولیا، ازبکستان و پاکستان در مانور نظامی حضور دارند.

گزارش شده است که تمرینات این شش کشور و امریکا شش روز ادامه خواهد یافت و سپس امریکا و تاجیکستان برای پنج روز به گونۀ مشترک مانور انجام خواهند داد.

این تمرینات در مرکز آموزشی نظامی فخراباد در نزدیکی شهر دوشنبه آغاز شده است.

مومن احمدی، خبرنگار بخش تاجیکستان رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی در بارۀ این تمرینات بیشتر می‌گوید: "رسماً اعلام شده است که هدف مبارزۀ مشترک با تروریزم و همکاری چند جانبه این کشور‌ها بخاطر امنیت است. هر چند تاجیکستان یک کشور پایبند به روسیه است اما تلاش می‌کند که امریکا و دیگر کشور‌های غربی را از خود دور نکند چون که این کشور‌ها همه ساله میلیون‌ها دالر به تاجیکستان کمک می‌کنند."

مومن احمدی می‌گوید که روسیه در مورد مانور‌های نظامی در تاجیکستان نگران است.

پیش از همه گیری ویروس کرونا، سلسلۀ از تمرینات همکاری منطقه‌ای از سال ۲۰۰۴ به این سو سالانه در یکی از کشور‌های اشتراک کننده در آن بشمول ایالات متحده امریکا راه اندازی می‌شد.

این تمرینات در حالی آغاز شده است که شماری از کشور‌های آسیای میانه مشخصاً تاجیکستان و ازبکستان گفته اند که فعالیت‌های تخریبی از داخل خاک افغانستان مایۀ نگرانی آن هاست.

حکومت طالبان در ماه جولای گفت که پنج عضو گروه دولت اسلامی معروف به داعش را در ولسوالی امام صاحب ولایت کندز دستگیر کرد که به گفته‌اش بر تاجیکستان و ازبکستان راکت شلیک کرده بودند.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی معروف به داعش، مسئولیت چند حملۀ مرگبار را در داخل افغانستان پذیرفته است.

XS
SM
MD
LG