لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۳

نشریهٔ شورای اتلانتیک: ناتو در محلی که از نگاه ستراتیژیک به آن مربوط نمی‌شد٬ با یک دشمن غلط جنگید


تصویر آرشیف: سربازان تحت رهبری ناتو در افغانستان
تصویر آرشیف: سربازان تحت رهبری ناتو در افغانستان

نشریه شورای اتلانتیک

  • نشریه شورای اتلانتیک در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان « درسهای جنگ افغانستان برای پیمان ناتو ».

نویسنده مطلب جان منزا John Manza مشاور عملیاتی سرمنشی ناتو در مطلب خود مینویسد که او را مکلف ساختند تا در مورد درس های که ناتو از جنگ افغانستان آموخته تحقیق کند .

او می گوید که این اسناد بسیار زیاد و سری است، اما چند درسی واضح از جنگ افغانستان آموخته اند . اول این پیمان در یک محلی که از نگاه ستراتیژیک به آن مربوط نمی شد با یک دشمن غلط جنگید. دوم گرچه متحدین با نیت نیک داخل اقدام شدند اما وسعت و شدت این ماموریت بسیار فراتر از منافع ستراتیژیک آن بود. سوم ناتو سعی نمود یک قوه امنیتی را بسازد که از نگاه فرهنگی و ظرفیت تکنالوژی فراتر از معیار های افغانها بود و در نهایت متحدین ناتو ، خود و مردم خودرا در مورد شرایط میدان جنگ فریب دادند.

در بخش دیگر مطلب می خوانیم که بعد از وقایع وحشتناک ۱۱ سپتمبر قابل درک است که چرا امریکا به سمت افغانستان رو آورد ، زیرا طالبان به رهبر القاعده اسامه بن لادن پناه داده بودند و او مسوءل این حملات درامریکا بود ، اما واکنش باید در چهارچوب منافع صورت می گرفت.

بر عکس امریکا طوری عمل کرد که گویا افغانستان اولویت امنیت ملی آن می باشد که این عمل با خرج گزاف مالی و تاوان بزرگ جانی همراه شد.

نویسنده ادامه میدهد که در سال ۲۰۰۳ وقتی که ناتو مسولیت را در افغانستان به عهده گرفت اهداف غیر واقعی را دنبال کرده و ماموریت این پیمان را گسترش داد.

انترنیشنل بیزنیس تایمز

  • روزنامه انترنیشنل بیزنیس تایمز در شماره اخیر خود می نویسد که یک سال بعد برگشت به قدرت در افغانستان، طالبان از نگاه نظامی نسبت به هروقت دیگر قوی تر میباشند، اما از تهدیدها در امان نیستند.


روزنامه در این بخش به گروهی که خود را جبهه مقاومت ملی می نامد و همچنان شاخه خراسان گروه دولت اسلامی یا داعش اشاره می کند.

اما به نوشته روزنامه طالبان در مرکز جبهه مقاومت یعنی وادی پنجشیر هزاران سرباز را جابجا نموده و پاسگاه های متعدد را در راه های که با این وادی وصل میشوند ساخته اند و جبهه مقاومت هم تا حال کدام برازنده گی در برابر طالبان نشان نداده .

اما اگر طالبان نتوانند از ادامه حملات و انفجار های گروه داعش جلوگیری کنند٬ اعتمادی را که در بخش امنیت در بین مردم کسب کرده اند به مرور زمان از بین می رود که در آن صورت جبهه مقاومت هم می تواند از شرایط به نفع خود استفاده کند .

ولی به نوشته روزنامه انترنیشنل بزنیس تایمز در حال حاضر طالبان در مناطقی که مقاومت علیه آنها ممکن میباشد هزاران سرباز خودرا منسجم ساخته اند تا از چنین تهدید جلوگیری کنند.

XS
SM
MD
LG