لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

زنان معترض در کانادا: جهان باید بر طالبان فشار آورد


زنان معترض در کانادا
زنان معترض در کانادا

اعتراض ده‌ها زن پناهندۀ افغان در شهر کلگری کانادا در آستانه یک ساله‌گی حاکمیت طالبان در افغانستان.

آنان ۱۵‌ اگست_روز سقوط کابل به دست طالبان را روز سیاه برای افغانستان می‌خوانند.

این اعتراض کنندگان از برخورد طالبان با مردم به ویژه زنان در افغانستان انتقاد می‌کنند.

شمایل زارع از اشتراک کنندگان این اعتراض در مورد هدف راه ندازی اعتراض‌شان به رادیو آزادی گفت: "پانزدهم اگست روز سیاه مردم افغانستان بود در این روز تمام دست آوردهای مردم افغانستان در یک لحظه نابود شد، طالبان قدرت را به‌دست گرفته و افغانستان صد سال دیگر به عقب برگشت."

این در حالیست که در ادامۀ این اعتراض‌ها شماری از فعالان جامعۀ مدنی، سیاسی و زنان پناهندۀ افغان مقیم در شماری از کشورهای جهان به روز یکشنبه در قطعنامۀ ۱۴ ماده‌یی، ۱۵ اگست را به عنوان روز سیاه برای افغانستان یاد کرده اند_پارسال کابل در پانزدهم اگست که با بیست و چهارم ماه اسد برابر است، به دست طالبان سقوط کرد.

شمار دقیق از کسانی که این اعلامیه را نگاشته اند روشن نیست.

در این اعلامیه توافقنامه دوحه میان امریکا و طالبان یکی از عوامل اساسی سقوط حکومت جمهوریت در ۱۵ام اگست خوانده شده است. آن‌چه که پیش از این شماری از مقام‌های پیشین امریکایی نیز به آن اشاره کرده اند.

در این اعلامیه آمده است که در یک سال گذشته شهروندان کشور از اساسی‌ترین حقوق شهروندی چون حق مشارکت سیاسی، حق کار، حق حرکت و حق آموزش محروم بوده اند.

در ادامه گفته شده در این میان زنان و دختران بار بیشتر این محرومیت را کشیده اند.

در این اعلامیه از خاموشی جهان در برابر نقض حقوق بشر و محکمه‌های صحرایی در افغانستان انتقاد شده و از سازمان‌های بین‌المللی به شمول سازمان ملل متحد خواسته شده که در برابر این کارکردهای طالبان بی‌ایستند و بر آنان فشار بیاورند.

رادیو آزادی تلاش نظر سخنگویان حکومت طالبان را در پیوند با این قطع‌نامه داشته باشد اما تا نشر این گزارش پاسخ ندادند. اما پیش از این بارها گفته اند که به تأمین حقوق بشر و حقوق زنان در "چارچوب آموزه‌های اسلامی" پابند اند اما تعریف روشنی از این عبارت به دست نداده اند.

طالبان هم‌چنان گفته اند که به عفو عمومی پابند اند آن‌چه که از سوی چندین نهاد جهانی به شمول سازمان ملل متحد به چالش کشانیده شده است.

این انتقاد‌ها از سوی فعالان مدنی و سیاسی و زنان پناهندۀ افغان مقیم کشورهای مختلف جهان در حالی مطرح می‌شود که فردا دوشنبه ۲۴ ماه اسد و پانزدهم اگست یک سال از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان می‌گذرد.

XS
SM
MD
LG