لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۴

یک دانشجوی پاکستانی مقیم کابل از یک هفته به این سو ناپدید شده است


 سجادعلی دانشجوی پاکستانی
سجادعلی دانشجوی پاکستانی

اشرف علی، کاکای سجادعلی دانشجوی پاکستانی ناپدید شده در کابل است.

وی باشنده منطقه سوات، خیبر پشتونخوای پاکستان و محصل سمستر دهم موسسه تحصیلات عالی سپین غر در کابل بود.

اشرف علی کاکایش می‌گوید وی از ۷ آگست به این‌طرف ناپدید است.

اشرف علی می‌گوید، وی نخست در بیشکک پایتخت قرغزستان در بخش طب درس می‌خواند اما پس از این‌که بخاطر ویروس کرونا در پوهنتون قرنطین وضع شد به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانست به‌گونۀ شخصی آن‌جا بماند.

اشرف علی می‌گوید، برادرزاده اش سجادعلی به همکاری بعضی از دوستانش در پوهنتون سپین غر کابل ثبت نام کرد و با داشتن اسناد قانونی خود در کابل درس می‌خواند: "تا هنوز هیچ کس در مورد وی چیزی نگفته، با مسئولان پوهنتون و دوستانش صحبت کردیم، و آنان ابراز بی‌خبری کردند که هیچ معلوماتی ندارند که چه کسی وی را ناپدید کرده، از حکومت طالبان می‌خواهیم در پیدا کردن سجاد علی ما را کمک کند چون خانواده اش در وضعیت بدی هستند و همه ما نگرانش هستیم."

به گفته اشرف علی، آنان سجاد علی را فقط بخاطر تکمیل کردن دو سال درس‌ باقی‌مانده‌اش به کابل فرستاده بودند.

موسسه تحصیلات عالی سپین غر در افغانستان دو نمایندگی دارد یکی در ننگرهار و دیگری در منطقه کارته نو رحمان مینه از مربوطات حوزه هشتم کابل که در سه بخش طب معالجه‌یی، ستوماتولوژی و تکنالوژی طبی در آن درس داده می‌شود.

اشرف علی تصاویر پیام‌های الکترونیکی دوستان سجاد علی را هم به رادیو آزادی فرستادند که سجاد علی از سوی نیروهای استخبارات حکومت طالبان برده شده و فعلاً در یک ریاست استخبارات طالبان در نزدیک گلبهار سنتر بندی است.

پاسپورت سجاد علی
پاسپورت سجاد علی

رادیو آزادی تلاش کرد در مورد این محصل خیبر پشتونخوا معلومات از استخبارات طالبان بگیرد اما خلیل همراز سخنگوی آن تنها اینقدر به رادیو آزادی نوشت که " شما معلومات کامل را بفرستید، ما می‌پرسیم که آیا به راستی نیروهای GDI وی را بازداشت کرده یا نه؟"

سفارت پاکستان در کابل به رادیو آزادی گفت تا هنوز جای سجاد علی را نیافتند اما این موضوع را با مقام‌های افغان تعقیب می‌کنند.

منصور احمد خان سفیر پاکستان در کابل در پیامی به رادیو آزادی نوشت "ما با مقام های افغان تماس گرفتیم، برای پیدا کردن جای او کوشش می‌کنیم، تا هنوز نتوانستیم پیدایش کنیم، این موضوع را با مقام های افغان تعقیب می‌کنیم."

رادیو آزادی تلاش کرد از مسئولان شعبه کابل موسسه تحصیلات عالی سپین غر هم معلومات بگیرد اما کسی دستیاب نشد.

در این پوهنتون شماری دیگر از دانشجویان پاکستانی هم درس می‌خوانند. به اساس گفتۀ مسئولان اتحادیه دانشجویان پاکستان شمارشان شان به ۵۰۰ تن می‌رسد.

اما یکی از استادان این دانشجوی پاکستانی که خواست نام و صدایش در این گزارش نشر نشود تاکید کرد که سجاد علی را طالبان بندی کردند اما دلیل بندی کردنش معلوم نیست.

خبر ناپدید شدن این دانشجوی پاکستانی در حالی نشر می‌شود که هفته پیش طالبان انس ملک یک خبرنگار پاکستانی را که به شبکه خبری WION از کابل گزارش می‌داد را بازداشت کرده بودند که چند روز پس آزاد شد.

XS
SM
MD
LG