لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۱

حکومت طالبان خواستار همکاری جهانی برای رفع مشکلات در افغانستان شد


برخی از اعضای برجسته حکومت طالبان
برخی از اعضای برجسته حکومت طالبان

رژیم کنونی طالبان به مناسبت اولین سالگرد حکومت خود در کابل، بار دیگر خواستار همکاری جامعۀ جهانی شد.

در مراسمی که امروز به مناسبت این روز در کابل برگزار شد، مقام‌های طالبان گفتند که بر وعده‌های خود می‌ایستند و از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشور جهان استفاده نخواهد شد.

هرچند طالبان در یک سال گذشته بارها از جامعۀ جهانی درخواست کرده است که رژیم آنها را به رسمیت بشناسد، اما این خواست آنها نتیجه‌ای نداده است.

وزارت خارجۀ طالبان اخیرا هشدار داده است که اگر در افغانستان هرج و مرج رخ دهد، جهان آرام نخواهد ماند.

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان که در نشستی به مناسبت اولین سالگرد واپس گیری کابل صحبت می‌کرد، گفت که ثبات و صلح افغانستان به نفع تمام جهان است و نباید تلاشی برای بی‌ثبات کردن افغانستان صورت گیرد.

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان
امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان

در حالی که رهبر شبکۀ القاعده در وزیر اکبرخان کابل کشته شده، آقای متقی مدعی است که بر تعهدات خود در قبال جهانیان ایستاده اند و از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

"ما خواهان روابط مثبت و خوب با جهان هستیم. خاک افغانستان به ضرر کسی استفاده نمی‌شود در حرف محکم ایستاده ایم. از کشورهای جهان هم می‌خواهیم که شما در گذشته با میلیارد ها دالر و پنجاه کشور اینجا بودید نتوانستید که جلو داعش را بگیرید. فعلا آن همکاری را بگذارید تحریم‌ها هم وضع کرده اید، فشار هم آورده اید، تبلیغات هم می‌کنید و به بی‌ثباتی هم دامن می‌زنید اگر اینجا هرج و مرج شروع شود آن وقت چه می‌کنید؟"

این در حالیست که جامعۀ جهانی بارها طالبان را عامل بی ثباتی افغانستان دانسته و گفته است که آنها سیاست حذف را انتخاب کرده اند که نتیجه‌ای نداشته است.

عبدالسلام حنفی، معاون نخست ریس الوزرای حکومت طالبان در اولین سالگرد بازگشت مجدد طالبان بیشتر از مقامات نظام پیشین جمهوری انتقاد کرد و آنها را به غصب، فساد و دزدی متهم کرد.

در حالیکه مقامات جمهوری پیشین طالبان را ویرانگر افغانستان و سلاح جنگ نیابتی پاکستان در افغانستان می‌نامند.

محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان
محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان

محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان از مقامات طالبان خواست که با وجود تحریم‌ها و فشارهای جامعۀ جهانی برای رفاه افغان‌ها تلاش کنند.

در حالی که جبهۀ مقاومت ملی امروز دوشنبه ادعا کرده که برخی مناطق را پس گرفته به طالبان تلفات وارد کرده است، اما آقای مجاهد هشدار می‌دهد، گروه‌هایی را که بر ضد رژیم‌شان ایستادگی می‌کنند، سرکوب می‌کنند.

"هر کس به نام شورشی باشد، و یا چند فرد لباس سیاه پوش باشد مجازات می‌شود. آنها نمی توانند امنیت کشور را از بین ببرند و این خوشحالی را که آمده بگیرند."

طالبان در حالی اولین سالگرد حاکمیت خود را جشن می‌گیرند که حکومت آنها به نقض حقوق بشر، بدتر شدن وضعیت اقتصادی، انحصارگرایی و منزوی کردن موقعیت افغانستان در جهان متهم شده است.

XS
SM
MD
LG