لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۶

واشنگتن تایمز: به ارزش بیش از هفت میلیارد دالر سلاح به دست طالبان افتاد


آرشیف - شماری از نیروهای طالبان
آرشیف - شماری از نیروهای طالبان

یک سالگی بازگشت طالبان به قدرت باز هم توجه برخی از رسانه‌ها را جلب کرده است.

روزنامه امریکایی واشنگتن تایمز می‌نویسد، طالبان به سلاح‌ به ارزش بیش از هفت میلیارد دالر که از سوی امریکا برای نیرو‌های پیشین افغان فراهم شده بود، هنگام سقوط افغانستان دست یافتند.

مفتش وزارت دفاع امریکا روز سه‌شنبه (۲۵ اسد) گزارشی را نشر کرد و گفت که از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۲۱ میلادی، ایالات متحده برای نیرو‌های پیشین افغانستان حدود ۸۵ میلیارد دالر کمک نظامی را فراهم کرد.

در گزارش این هم گفته شده که بیش از ۱۸ میلیارد دالر تنها برای تجهیزات و وسایط نیرو‌های پیشین افغان مصرف شده.

واشنگتن تایمز در ادامه به نقل از گزارش مفتش وزارت دفاع امریکا نوشته که به ارزش ۹۲۳ میلیون دالر طیاره‌های نظامی و به ارزش اضافه از چهار میلیارد دالر وسایط نظامی به دست طالبان افتادند.

در ادامه گزارش به نقل از مفتش ویژه وزارت دفاع امریکا گفته شده که نیرو‌های افغان خیلی به نیرو‌های هوایی امریکا و قراردادی‌های این‌کشور متکی بودند و بدون حمایت دوامدار از آنها، فعالیت این نیرو‌ها خیلی محدود می‌شد.


نشریه نشنل انترست پرسشی را مطرح کرده که آیا طالبان واقعاً می‌خواهند در برابر تروریزم مبارزه کنند؟

به نوشتۀ نشریه، یک سال پس از بازگشت به قدرت در افغانستان، طالبان با چالش‌ها در تقریباً تمامی بخش‌ها روبرو شده اند، از حکومتداری گرفته تا احیای اقتصاد، امنیت داخلی و اعتماد در سطح ملی و بین المللی.

در ادامه آمده که اکنون شاخه ولایت خراسان گروه دولت اسلامی معروف به داعش، چالش بزرگ در برابر طالبان است.

به باور نویسنده، پس از توافق دوحه در سال ۲۰۲۰، گروه داعش حملاتش را در افغانستان افزایش داده است.

نشریه در ادامه گفته است که چند روز پیش از یک سالگی بازگشت طالبان به قدرت، اعلام خبر کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده در کابل، بار دیگر شرمندگی را برای طالبان به همراه داشت.

نشریه نوشته که ایالات متحده پیش از توافق دوحه باید برنامه‌ها و استراتیژی‌های طالبان را در مورد نحوه برخورد با جنگجویان خارجی می‌دانست.

به باور نویسندۀ فارن پالیسی باید پرسش‌های مطرح می‌شد که این جنگجوان از سوی طالبان اخراج می‌شوند یا اینکه در محلی در حالت انزوا قرار می‌گیرند؟

مطلب با این پایان می‌یابد که ایالات متحده همین اکنون هم می‌تواند به چنین گزینه‌ها فکر کند اما به نوشته نشریه، این یک آزمون بزرگ برای طالبان خواهد بود تا صداقت شانرا به وعده‌های که با جامعه جهانی سپرده بودند، اکنون ثابت کنند.

XS
SM
MD
LG