لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۴

انجمن آزاد خبرنگاران افغانستان: طرح معاشات خبرنگاران به یوان‌دی‌پی ارائه شد


آرشیف - شماری از خبرنگاران حین پوشش یک کنفرانس خبری در کابل
آرشیف - شماری از خبرنگاران حین پوشش یک کنفرانس خبری در کابل

انجمن آزاد خبرنگاران افغانستان می‌گوید که طرح معاشات خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای را به ادارۀ انکشافی سازمان ملل متحد (یو ان دی پی) ارائه کرده است.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که با بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ و قطع کمک‌های بین‌المللی، صدها رسانه این کشور مسدود شده و هزاران خبرنگار هم با از دست دادن کارهای‌ شان با مشکلات زیاد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

مجددی: باید به معاش کارمندان رسانه‌ای، همانطوری که در سکتور صحت و معارف توسط ملل متحد معاش پرداخته می‌شود، نیز باید توجه شود.

حجت الله مجددی رئیس انجمن آزاد خبرنگاران افغانستان گفت از جملۀ ۱۲ هزار کارمند رسانه‌ای در افغانستان ۷ هزار تن آنها کار‌های‌شان را از دست داده و آنهایی که باقی هم مانده اند به ویژه خبرنگاران محلی، با امکانات بسیار ناچیز کار می‌کنند.

آقای مجددی دیروز (۱۷ اگست) به رادیو آزادی گفت: "از اوایل تغییر در افغانستان، انجمن آزاد خبرنگاران افغانستان در تلاش آن بود که باید به معاش کارمندان رسانه‌ای، همانطوری که در سکتور صحت و معارف توسط ملل متحد معاش پرداخته می‌شود، نیز باید توجه شود. ما یکی دو بار اقداماتی را انجام دادیم، تازه به یک طرح جامع که بتوان نهاد‌های جهانی را قانع ساخت، دست یافتیم. این طرح را آماده ساخته و امروز با دفتر یو ان دی پی شریک ساختیم."

براساس اعلامیه‌ای انجمن آزاد خبرنگاران افغانستان، سریو بوزرو کوا، رئیس ادارۀ انکشافی سازمان ملل متحد در افغانستان تعهد کرده که کمک‌های عاجل کوتاه مدت و درازمدت با خانواده رسانه‌های افغانستان را یقینی ساخته و در سطح بین‌المللی در این زمینه تلاش خواهد کرد.

این در حالیست که ریچارد بینت، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان، سه‌شنبه هفتۀ جاری به نشست کمیتهٔ جهانی حفاظت از خبرنگاران گفت که طالبان نه تنها خبرنگاری تحقیقی، بلکه برای پوشش خبری ساده نیز دست‌رسی به اطلاعات را محدود ساخته اند.

ریچارد بینت، از جامعۀ جهانی خواسته که با استفاده از فشار‌های سیاسی و اقتصادی بر طالبان، آنها را مجبور سازند تا در برابر خبرنگاران پاسخگو باشند.

اما طالبان با تاکید، وضع هر نوع محدودیت بر رسانه‌ها و خبرنگاران افغان را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG