لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۴

سیلاب‌ها در ۲۱ ولایت افغانستان؛ ۸۱ کشته و بیش از ۲۰۰ زخمی شده اند


سیلاب در ولایت ننگرهار
سیلاب در ولایت ننگرهار

وزارت دولت در امور مبارزه با حوادث طبیعی حکومت طالبان می‌گوید، در یک سال گذشته در نتیجۀ زلزله‌ها و سیلاب‌های پی هم، ۱۵۱۱ تن کشته و ۳۷۲۵ تن دیگر زخمی شده اند و نزدیک به ۲۴ هزار خانه‌ تخریب شده است.

به گفته مسئولان این وزارت، در یک سال گذشته همچنان نزدیک به صد هزار جریب زمین زراعتی از بین رفته و به همین گونه بیش از ۸ هزار مواشی تلف شده است.

شرف الدین مسلم معین وزارت دولت در امور مبارزه با حوادث طبیعی حکومت طالبان در نشست حسابدهی به ملت گفت، تنها در یک هفته گذشته در ۲۱ ولایت مختلف از سبب سیلاب‌ها و باران‌های شدید بیشتر از ۸۰ تن جان باخته و بیش از ۲۰۰ تن دیگر زخمی شده اند: "در ۲۱ ولایت سیلاب آمده است، در این چهار پنج روز گذشته ۸۱ هموطن ما شهید شده و بیشتر از ۲۰۰ تن دیگر زخمی شده، به همین شکل راه‌ها خراب شده، خانه‌ها و زمین‌های زراعتی از بین رفته است."

وی می‌گوید، در یک سال گذشته بر علاوه ۱۶۰ میلیون کمک نقدی برای زلزله زده‌ها و سیلاب زده‌ها، نهاد‌های کمک‌رسان خارجی و داخلی نیز به آسیب دیدگان کمک کرده اند.

به اساس گفته‌های وی، با خانوادهٔ هر یک از کشته شده‌ها یک لک افغانی و به هر زخمی ۵۰ هزار افغانی کمک نقدی و همچنان مواد اولیه زندگی کمک شده است.

آقای مسلم می‌گوید، با آن هم در شمار از مناطق تیم‌های سروی آنان مصروف کار هستند و کار کمک رسانی ادامه دارد.

اما شماری از آسیب دیدگان سیلاب‌های اخیر در برخی ولایت‌ها می‌گویند که کمک‌های صورت گرفته از طرف حکومت طالبان بسنده نیست و باید کمک‌های بیشتری به آنان صورت گیرد.

سیلاب در ولایت ننگرهار
سیلاب در ولایت ننگرهار

همایون باشنده ننگرهار به رادیو آزادی گفت: "جگرخون به این هستم که زیان‌های مالی زیاد است، اما کمک‌های دولت کم است و همچنان کمک‌ها غیرعادلانه تقسیم می شود."

امیر حمزه باشنده پروان در صحبت با رادیو آزادی در مورد کمک‌ها گفت: "با او افراد کمک صورت می‌گیرد که دوستان و از خودی‌های مقام‌های طالبان باشد و با مردم غریب اصلاً کمک صورت نمی‌گیرد."

اما وزارت دولت در امور مبارزه با حوادث طبیعی حکومت طالبان می‌گوید، برای ایجاد شفافیت در روند کمک‌ها تلاش‌های گسترده صورت گرفته است.

اما آنان نیز این خبر را تأیید می‌کنند که شاید کمک‌ها بسنده نباشد.

مقام‌های این وزارت از نهاد‌های کمک‌رسان خارجی می‌خواهند که در جریان رویداد طبیعی با افغان‌ها کمک‌های بیشتری انجام بدهند.

پیش از این هم باشندگان مناطق زلزله‌زدۀ ولایت‌های پکتیکا و خوست از مشکلات در روند کمک‌رسانی شکایت داشتند.

در بیست و یک جون سال روان در شماری از ولسوالی‌های این دو ولایت زلزله‌ای با قدرت ۶.۱ درجه ریشتر زیان‌های گسترده‌ای برای باشندگان این مناطق به میان آورد.

در این زلزله بیش از هزار تن کشته شده، هزاران تن دیگر زخمی شده و خانه‌های باشندگان محل به گونۀ کامل و یا قسمی تخریب شده اند. در سال‌های اخیر این یکی از مرگبارترین زلزله‌ها در افغانستان به شمار می‌رود.

XS
SM
MD
LG