لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۱

کار پروژهٔ انتقال برق « کاسا ۱۰۰۰» به دلیل آشفته‌گی اوضاع افغانستان متوقف شد


تصویر آرشیف: جریان افتتاح کار پروژهٔ کاسا ۱۰۰۰ در قلمرو تاجکستان
تصویر آرشیف: جریان افتتاح کار پروژهٔ کاسا ۱۰۰۰ در قلمرو تاجکستان

یک مقام تاجکستان می گوید که کار پروژۀ (کاسا ۱۰۰۰ ) بنابر وضعیت آشفته افغانستان متوقف شده است.


فیض علی سمیعوف رئیس اداره تطبیق پروژه کاسا ۱۰۰۰ تاجکستان به روز جمعه ( ۲۸ اسد) به خبرگزاری رویترز گفت که انتظار می رود کار این پروژه سال آینده در سه کشور پایان یابد، اما نه در افغانستان.

از طریق پروژه کاسا ۱۰۰۰، برق از تاجکستان و قرغیزستان، به پاکستان منتقل می شود.

این پروژه به ارزش ۱.۲ میلیارد دالر تحت حمایت کشور های غربی هم قرار داشته است اما اکنون در مورد ادامه کار آن ابراز نگرانی شده است.

انتظار می رفت از طریق پروژه کاسا٬ ۳۰۰ میگاوات برق به افغانستان و ۱۰۰۰ میگاوات برق به پاکستان منتقل شود.

بانک جهانی که از تمویل کننده ها و حامیان کلیدی این پروژه است، تصمیم گرفته که در حال حاضر باید به سایر موارد ضروری از جمله معارف، زراعت، صحت و برنامه های مهم خانواده گی در افغانستان تمرکز شود.

قسمت های از نقشه تطبیق پروژه کاسا ۱۰۰۰
قسمت های از نقشه تطبیق پروژه کاسا ۱۰۰۰

رئیس اداره تطبیق پروژه کاسا ۱۰۰۰ تاجکستان تنها ابراز امیدواری کرده که تماس ها با جانب افغانستان برای تطبیق پروژه برقرار شود.

بانک جهانی : در حال حاضر باید به سایر موارد ضروری از جمله معارف، زراعت، صحت و برنامه های مهم خانواده گی در افغانستان تمرکز شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تاجکستان و قرغیزستان در جریان فصل تابستان برق اضافه تر از نیاز شان تولید می کنند اما در زمستان، هر از گاهی با کمبود برق روبرو می شوند که مجبور اند نفت یا برق را از سایر کشور های منطقه خریداری کنند.

پس از بازگشت دو باره طالبان به قدرت، تاجکستان خیلی تماس محدود با افغانستان داشته. حتی گفته می شود که شماری از اعضای جبهه مقاومت ملی که بر علیه طالبان در بخش های از بغلان و پنجشیر می جنگند، در تاجکستان حضور دارند.

با آنکه حکومت طالبان می گوید، با تمامی کشور های منطقه و جهان خواهان داشتن رابطه نیک است، تاجکستان بار ها گفته است که در افغانستان باید حکومت همه شمول روی کار آید و اینکشور به هیچ همسایه اش، تهدیدی را به میان نیاورد.

XS
SM
MD
LG