لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

طالبان در یک سال سه صد قاچاقبر را در کابل دستگیر کرده اند، اما تا حال آنان محاکمه نشده اند


تصویر آرشیف: شماری از قاچاقبران مواد مخدر
تصویر آرشیف: شماری از قاچاقبران مواد مخدر

حکومت طالبان نخستین گزارش یک ساله اش را در رابطه به وضعیت تولید و قاچاق مواد مخدر در شهر کابل اعلان کرد که نشان دهنده سطح بلند میزان قاچاق مواد مخدر است.

در گزارش قوماندانی امنیه کابل آمده است که نیروهای حکومت طالبان در یک سال گذشته تنها در بخش مبارزه با مواد مخدر بیش از دو صد مورد عملیات را در شهر کابل اجراء کرده اند.

خالد زدران سخنگوی حکومت طالبان برای قوماندانی امنیه کابل میگوید، در یک سالی که گذشت بر علاوه دهها تُن مواد مخدر، آنان توانسته اند بیش از بیست کیلوگرام شیشه، بیش از پنجاه هزار تابلیت های نشئه آور را ضبط کنند.

" مدیریت مبارزه با مواد مخدر قوماندانی امنیه کابل و سایر نهادها (۲۳۶) عملیات را اجرا کرده اند که در نتیجه آن (۳۱۵) فرد متهم دستگیر شده اند."

طالبان : در جریان یک سال گذشته در شهر کابل دهها تن مواد مخدر کشف و ضبط شده است

در فرمان منسوب به رهبر طالبان که به تاریخ ۱۴ ماه حمل امسال نشر شد، در آن بر علاوه منع کشت کوکنار، بر دستگیری قاچاقبران و فروشندهگان مواد مخدر و معرفی آنان به نهادهای عدلی و قضایی نیز تاکید شده است.

در یک سال گذشته اما به شمول این (۳۱۵) متهمی که در کابل دستگیر شده اند، از میان صدها قاچاقبر دستگیر شده در سایر ولایت های افغانستان، هیچ یک آنان محاکمه نشده و بدون حکم محکمه در توقیف خانه ها به سر می برند.

قاچاقبران معمولا مواد مخدر را در بازار های افغانستان و به پیمانه وسیع به بیرون از افغانستان انتقال می دهند
قاچاقبران معمولا مواد مخدر را در بازار های افغانستان و به پیمانه وسیع به بیرون از افغانستان انتقال می دهند

وحید فرزه يي قانوندان میگوید، وضعیت عدالت و قضا در افغانستان در حالت سردرگمی به سر می برد و این وضعیت شرایط را برای منظنونین و متهمان سخت تر ساخته است.

" اگر قوانین فعلی ما مرعی الاجرا است، باید مطابق همین قوانین اجراات صورت بیگیرد و اگر قوانین جدید نافذ میشود، باید زود تر نافذ شود و سرنوشت اینها معلوم شود که یک متهم چقدر وقت میتواند تحت نظارت و چقدر وقت نیز تحت توقیف باشند تا حکم محکمه پیرامون جرم ارتکابی شان ثابت شود و بعد از آن به عنوان محبوس مجازات خود را سپری کنند. ولی فعلاً در افغانستان متاسفانه مظنونین و متهمین وضعیت بدی دارند."

هرچند حکومت طالبان در زمستان سال گذشته شمسی به رادیو آزادی تایید کرد که سارنوالی و محاکم مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر دوباره فعال شده اند، اما با گذشت شش ماه هیچ فرد متهم به قاچاق مواد مخدر توسط محاکم این مرکز محاکمه نشده است.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG