لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۹

شماری از معلولان: حکومت طالبان حقوق ما را نپرداخته است


آرشیف - شماری از معلولان
آرشیف - شماری از معلولان

شماری از معلولان در صحبت با رادیو آزادی گفته اند که تا حال حقوق یکسال گذشته‌شان را دریافت نکرده اند.

یکی از این معلولان که نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود، در حکومت جمهوری پیشین بریدمن نظامی بود.

او به رادیو آزادی گفت که در نظام گذشته در نتیجۀ انفجار ماین هر دو پایش را از دست داده است.

او می‌گوید که در حکومت گذشته معاش داشت و ماه در ماه آنرا بدست می‌آورد، اما به گفته او، در یک سال گذشته هیچ‌گونه حقوقی دریافت نکرده است: "در یک سال گذشته که طالبان به قدرت رسیده اند و من در حکومت اشرف غنی هر دو پایم را از دست داده‌ام هیچ حقوق‌ام را دریافت نکرده ام، در حکومت قبل برایم ۱۲ هزار افغانی در ماه پرداخت می‌کرد. این تنها من نیستم که حقوق خود را بدست نیاورده ام، بلکه همکاران من هم چیزی بدست نیاورده اند."

او افزود که در حال حاضر روزها و شب‌های سختی را پشت سر می‌گذراند.

این در حالیست که وزارت شهدا و معلولین حکومت طالبان به روز یک‌شنبه در نشستی زیر نام حساب دهی به ملت در کابل گفت، در یک سال گذشته بیش از ۱۲۷ هزار معلول، یتیم و بیوه را شناسایی کرده اند و حقوق شش ماهۀ آنان را پرداخت کرده اند.

عبدالحکیم حقانی، معین این وزارت حکومت طالبان گفت: "ما تا کنون ۱۲۷ هزار و ۵۰۰ معلول، یتیم و بیوه را ثبت کردیم و فعلاً برای آنها حقوق شش ماه‌ شان در مرکز و ولایات اجرا شده و یا هم در حال اجرا است."

مسئولان وزارت شهدا و معلولین حکومت طالبان همچنان می‌گویند که رهبری حکومت طالبان در یک سال گذشته حدود ۱۳ میلیارد افغانی بودجه برای این وزارت اختصاص داده است.

پیش از این که طالبان در تمام افغانستان حاکم شوند، برای معلولان، یتیم‌ها و بیوه‌ها به گونۀ ماهوار معاش پرداخت می‌شد که از این میان برای معلولان بخش نظامی ماهانه ۱۲۰۰۰ افغانی اختصاص داده شده بود.

اما پس از تحول سیاسی در افغانستان این رقم از ۱۲ هزار به ۵ هزار افغانی کاهش یافت که این تصمیم پیش از این اعتراض معلولان را به همراه داشت.

XS
SM
MD
LG