لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۱

یو ان اچ سی آر: دختران و زنان افغان با تهدید‌های زیاد مواجه اند


آرشیف - شماری از زنان معترض در کابل
آرشیف - شماری از زنان معترض در کابل

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (یو ان اچ سی آر) از وضعیت کنونی دختران و زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

این اداره می‌گوید، دختران و زنان افغان با تهدید‌های زیاد مواجه هستند که بالای امنیت و آرامی آنان تاثیر دارد.

صبح امروز دوشنبه در صفحۀ رسمی توییتر آسیا-پاسیفیک یو ان اچ سی آر نوشته شده: "زنان و دختران افغان به اضافۀ محدودیت بر سفر و دسترسی به آموزش و کار، آنها با خطرات شدیدی روبرو هستند که بر ایمنی و رفاه آنها تأثیر می‌گذارد."

به گفته کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، حقوق دختران و زنان افغانستان باید برای آینده و رفاه این کشور حفظ شود.

اما حکومت طالبان می‌گوید، در افغانستان حقوق تمام افراد حفظ است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت: "در شماری از ادارات زنان کار و فعالیت می‌کنند. حجاب زنان به معنای منزوی ساختن آنان نه، بلکه موضوع عزت و حفاظت از آنان است."

اجباری شدن حجاب، محدودیت بر تحصیل و کار جلوگیری از سفر بدون محرم زنان و دختران و حتی جلوگیری از اعتراض‌های صلح آمیز آنان موردهایی اند که حکومت طالبان را در داخل و خارج با واکنش‌ها و پرسش‌های گسترده‌ای روبه‌رو ساخته است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که طالبان آنرا ملغا کرده و اکنون از خارج از افغانستان فعالیت می‌کند، از حفظ حقوق بشری در حاکمیت کنونی طالبان به گونۀ شدید انتقاد می‌کند.

نعیم نظری، سرپرست این کمیسیون به رادیو آزادی می‌گوید، طالبان از حاکمیت دوباره‌ شان به این سو به شمول حقوق دختران و زنان، حقوق بشری زیادی را نقض کرده اند: ​"حقوق بشری زنان کاملاً صدمه دیده و تقریباً تمام حقوق و آزادی‌های بشری زنان از طرف حاکمیت طالبان سلب شده است. طالبان به عنوان مسئول درجه اول موارد نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی هستند."

انتقاد بر سلب حقوق زنان و دختران از سوی طالبان تا این حد است که دیدبان حقوق بشر از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته، معافیت بر سفر‌های رهبران طالبان را به دلیل این نقض آشکارای حقوق بشری به پایان برسانند.

پیش از این هم شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در اول جولای وضعیت دختران، زنان و حقوق بشر در افغانستان را فاجعه‌ بار اعلام کرد و خواستار برداشتن گام‌های قاطع در این زمینه در اسرع وقت شد.

XS
SM
MD
LG