لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۵

افزایش موارد مثبت ویروس کرونا در افغانستان


آرشیف - وزارت صحت عامه حکومت طالبان می گوید که موارد مثبت ویروس کرونا در افغانستان نسبت به یک پیش افزایش یافته است.
آرشیف - وزارت صحت عامه حکومت طالبان می گوید که موارد مثبت ویروس کرونا در افغانستان نسبت به یک پیش افزایش یافته است.

مسئولان وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان از افزایش بیماری کووید ۱۹ در یک ماه اخیر در افغانستان خبر داده و از مردم خواسته که توصیه‌های صحی را رعایت کنند.

شرافت زمان، سخنگوی این وزارت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، رقم واقعات مثبت بیماران کووید ۱۹ که در ماه گذشته ۲۳۰۰ مورد بود، در ماه جاری به ۳ تا ۴ هزار مورد رسیده است: "از اینکه اخیراً در کشورهای همسایه واقعات بیماری کرونا افزایش یافته است، بدبختانه که در افغانستان نیز گراف بیماران بالا رفته است. ارقامی را که در ماه‌های اخیر داریم بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ واقعه است."

از سوی هم مسئولان شفاخانه کووید-۱۹ افغان–جاپان در کابل با تایید گفته‌های سخنگوی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان می‌گوید، در روزهای اخیر بر شمار بیماران این شفاخانه افزوده شده است.

آرشیف - شماری از افراد مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان - جاپان در کابل
آرشیف - شماری از افراد مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان - جاپان در کابل

داکتر زلمی رشتین، مسئول شفاخانه افغان –جاپان به رادیو آزادی گفت: "در روزهای اخیر به تعداد ۱۰۰ مریض به طور سراپا مراجعه می‌کند دو سه مریض بستر می‌شوند، وقتی ما از ۳۰ تا ۴۰ آزمایش بگیریم در این میان ۷ آن مثبت می‌باشد واقعات مثبت زیاد شده است و این بیماری شکل صعودی خود را می پیماید."

او افزود که تعداد بیماران داخل بستر در یک ماه گذشته تا ۶۵ بیمار بود اما حالا این رقم به بیش از ۷۰ بیمار افزایش یافته است.

این در حالیست که به تازگی مسئولان شفاخانۀ کووید ۱۹ در ولایت کندز نیز از افزایش بیماران کووید ۱۹ در این ولایت خبر داده‌اند.

داکترمحمد شفیق صادق، سرطبیب این شفاخانه به رادیو آزادی گفته است که در یک ماه گذشته ۷۲۷ واقعۀ مثبت را در این شفاخانه ثبت کرده اند.

مسئولان وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان و شفاخانۀ کووید-۱۹ افغان– جاپان می‌گویند، تمام امکانات برای تشخیص و تداوی بیماران کووید-۱۹ وجود دارد و در حال حاضر هیچ مشکلی در این بخش ندارند.

داکتران توصیه می‌کنند که مردم برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری کووید-۱۹، باید توصیه‌های صحی را در نظر گیرند، فاصله اجتماعی را رعایت کنند، دست‌های شان را روز چند مرتبه با آب و صابون بشویند، در مکان‌های عمومی بخصوص جاهای سرپوشیده از ماسک استفاده کنند، هنگام سرفه یا عطسه زدن دهن و بینی خود را با دستمال بپوشانند و بیشتر در خانه بمانند.

XS
SM
MD
LG