لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۸

وزارت خارجه ایالات متحده در مورد اظهارات ایران در خصوص برگشت به توافقنامه اتمی٬ پاسخ داد


تاسیسات هسته ای ایران در بوشهر
تاسیسات هسته ای ایران در بوشهر

وزارت خارجۀ امریکا درواکنش به ادعای ایران که گویا امریکا در برگشت به مذاکرات غیرمستقیم برای احیای توافقنامه اتومی تعلل می کند گفت که مقامات امریکایی سعی می کنند در زودترین فرصت به نظریات ایران در رابطه به پیشنهاد اتحادیه اروپا پاسخ مناسب ارائه کنند.

ند پرایس به روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که منصرف شدن ایران از برخی خواسته های خود از جمله دور کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سیاه امیدوار کننده بود.

آقای پراس اما درعین حال گفت که برخی مسائل هنوز حل نشده است.

ایران چند ساعت پیش ازاین اظهارات سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا ادعا کرد که واشنگتن در برگشت به مذاکرات غیرمستقیم احیای توافقنامه اتومی تعلل می کند ومبادلۀ زندانیان با امریکا هیچ ارتباطی با گفتگوهای اتومی ندارد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا

ناصرکنعانی سخنگوی وزارت خارجۀ ایران در نشست خبری روز دوشنبه گفت که موضوعات باقی مانده هرچند اندک باشند اما مهم هستند.

ایران در سال ۲۰۱۵ با امریکا ، بریتانیا ، فرانسه ، جرمنی ، روسیه وچین توافق کرد که برنامۀ اتومی خود را دربدل رفع تحریم های بین المللی محدود می سازد

ازسوی دیگر ، جوزیپ بوریل رئیس ادارۀ سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت مذاکرات بیشتر برای احیای توافقنامه اتومی ایران امکان دارد هفتۀ جاری برگزاار شود. وی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که یک نشست قرار بود اواخر هفته گذشته در ویانا دایر شود ولی ممکن نبود. وامکان دارد این هفته برگزار شود.

ناصرکنعانی سخنگوی وزارت خارجۀ ایران
ناصرکنعانی سخنگوی وزارت خارجۀ ایران

آقای بوریل ابراز امیدواری کرد که پاسخ مثبت امریکا را درهفته جاری دریافت کند.

ایران در سال ۲۰۱۵ با امریکا ، بریتانیا ، فرانسه ، جرمنی ، روسیه وچین توافق کرد که برنامۀ اتومی خود را دربدل رفع تحریم های بین المللی محدود می سازد . ولی امریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافقنامه خارج شد وتحریم های خود بر ایران را از سرگرفت .

ایران هم به تدریج از تعهدات خود در توافقنامه عقب نشست.

مذاکره کنندگان ایران ، روسیه ، واتحادیه اروپا اوایل ماه اگست گفتگوبرای احیای این توافقنامه را ازسر گرفتند که امریکا نیز در آن به صورت غیرمستقیم سهم داشت.

ایران بدنبال کسب ضمانت های است که درصورت احیای توافقنامه هیچکدام رئیس جمهور آیندۀ امریکا ازآن خارج نشود.

اما رئیس جمهورکنونی جوبایدن نمی تواند چنین ضمانت قاطع بدهد چون توافقنامه یک تفاهم سیاسی است ونه یک معاهدۀ الزامی قانونی.

XS
SM
MD
LG