لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۶

دو جنرال سابق امریکایی: پس از خروج از افغانستان امریکا مصون نیست


آخرین نظامی امریکا به تاریخ 30 اگست 2021 افغانستان را ترک کرد
آخرین نظامی امریکا به تاریخ 30 اگست 2021 افغانستان را ترک کرد

دو جنرال پیشین امریکایی می‌گویند، پس از بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان این کشور مصون نیست.

جنرال فرانک مکنزی، رئیس فرماندهی مرکزی امریکا "سنتکام" از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، در گفت‌وگو با تلویزیون صدای امریکا گفته است که این تصمیم دونالد ترمپ و جو بایدن عامل سقوط افغانستان نیز شد.

او گفت: "در حقیقت من به این باور نیستم که با بیرون شدن از افغانستان ما مصون استیم و این باور هم بسیار قبل از وقت است، ما این توقع را نداشتیم که این همه در یک شب رخ می‌دهد، اما من به این باور هم نیستم که ما حالا زیاد مصون باشیم، بخاطری که ما با یک کار انجام شده روبه‌رو هستیم."

فرانک مکنزی
فرانک مکنزی

جنرال مکنزی می‌گوید، وی در زمان ماموریت خود مشورۀ باقی ماندن ۲۵۰۰ سرباز را در افغانستان برای روسای جمهور امریکا داده بود تا از سقوط افغانستان جلوگیری شود.

از سوی دیگر جنرال جوزف ووتل رئیس "سنتکام "از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۱۹، در این گفت‌وگو نگرانی نشان داده است که با حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان پس از بیرون شدن نیروهای‌شان از این کشور، امریکا و افغانستان هر دو بی‌ثبات شده اند.

او گفت: "من با این ارزیابی موافق استم، به نظر من ما فعلاً زیاد مصون نیستیم، ما در مورد گروه‌های دهشت افگن که در آنجا به عقب گذاشتیم، به بسیار چیزها آگاه نیستم، در حقیقت من از حمله بر ظواهری خوش استم، این حمله نشان داد که هنوز هم ما برخی توانایی‌های داریم، این یک کار خوب بود، اما به نظر من همه باید این حقیقت را بگویم که پس از بیرون شدن ما از افغانستان این نخستین گام بود، شما می‌دانید که آنجا "افغانستان" بعضی کارها وجود دارد که ما انجام می‌دهیم، من فکر نمی‌کنم که ما در حالت بسیار با ثبات و مصون قرار داشته باشیم، به نظر من افغانستان بسیار بی‌ثبات است، پس در نتیجۀ بی‌ثباتی افغانستان این منطقه هم بسیار بی‌ثبات است، و این برای ما مشکل ایجاد کرده می‌تواند."

جوزف ووتل
جوزف ووتل

این جنرال متقاعد امریکایی می‌گوید، امریکا به نظارت و معلومات استخباراتی که پیش از این در افغانستان دسترسی داشت، حالا ندارد.

پیش از این جوبایدن، رئیس جمهور امریکا بارها از تصمیم خود در مورد بیرون کردن نیروهای امریکایی از افغانستان دفاع کرده و در ۳۰ آگست سال گذشته در روز اخیر بیرون شدن نیروهایش از افغانستان گفت که او "این جنگ را برای همیشه تمدید نمی‌کند و نه بیرون شدن برای همیشه " از افغانستان را تمدید می‌کند.

اما طالبان اظهارات این جنرالان امریکایی را "تصور غلط" می‌دانند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در مورد این ادعا و اظهارات جنرالان امریکایی می‌گوید، آنها به هیچ کس اجازه نمی‌دهند که از افغانستان بر ضد کشور دیگری تهدید ایجاد کند: "این تصور غلط است، برای هیچ‌کس اجازه نیست که از خاک افغانستان استفاده کند، امارت اسلامی به گونۀ جدی متوجه است و در یک سال گذشته که ما بر افغانستان کنترل داریم ، چنین چیزی صورت نگرفته است."

پیش از این که امریکا در ۲۹ ماه جولای، ظواهری رهبر القاعده را در افغانستان هدف قرار داده و از بین ببرد. پس از آن به شمول رئیس جمهور جو بایدن، مقام‌های پنتاگون، وزارت خارجۀ امریکا و نمایندگان سازمان‌های مختلف بین‌المللی بر طالبان انتقاد کردند.

آنان ابراز نگرانی کردند که کشته شدن رهبر شبکۀ القاعده در کابل نشان دهندۀ این است که گویا طالبان هنوز هم با این گروه روابط گسترده دارند، گروهی که بیشتر از همه برای منطقه و جهان به ویژه امریکا تهدید بزرگ خوانده می‌شود.

XS
SM
MD
LG