لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۶

روسیه: گسترش گروه‌های تروریستی در افغانستان چالش جدی برای امنیت آسیای میانه است


سرگیی شویگو، وزیر دفاع روسیه
سرگیی شویگو، وزیر دفاع روسیه

روسیه وضعیت افغانستان را برای آسیای میانه نگران کننده خوانده است.

سرگیی شویگو، وزیر دفاع روسیه به روز چهارشنبه در نشست وزیران دفاع سازمان همکاری‌های شانگهای که در تاشکند، پایتخت ازبکستان برگزار شده گفته، وضعیت در افغانستان، جایی که سازمان‌های هراس‌افگن بین‌المللی مانند داعش و القاعده در حال افزایش هستند، همچنان یک چالش جدی برای امنیت آسیای میانه است.

آقای شویگو از وضعیت بد اقتصادی اجتماعی، قاچاق مواد مخدر، بنیاد گرایی مذهبی و جنایات فرامرزی در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

او افزود، روسیه از تمامی ابتکارات بین‌المللی برای حل مسئله افغانستان استقبال می‌کند و هم زمان با آن برای تامین امنیت آسیایی مرکزی اقدام خواهد کرد.

اما حکومت طالبان این نگرانی‌ها را درست نمی‌داند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت، تلاش کرده اند تا پدیدهٔ‌ داعش را که در افغانستان بود سرکوب کنند: "تشویشی که گویا در افغانستان کدام تهدید یا خطری وجود داشته باشد درست نیست، ما تا حد زیاد تمام پدید‌های داعشی را که باعث مشکل در افغانستان بود کوبیده‌ایم و تلاش می‌ورزیم تا بقایای آن هم از بین برده شود، و تمام نیروهای نظامی ما متوجهٔ وضعیت امنیتی است."

در همین حال راجنات سینگ، وزیر دفاع هند در این نشست ضمن تأکید بر مبارزه با هراس افگنی، از تمام طرف ها خواست تا مقام‌های حکومت افغانستان را به ایجاد یک حکومت فراگیر تشویق کنند.

وزیر دفاع هند گفته که کشورش از یک افغانستان صلح آمیز، امن و باثبات حمایت می‌کند و در عین حال بر احترام به حاکمیت، استقلالیت، تمامیت ارضی، وحدت ملی و عدم مداخله در امور داخلی این کشور تأکید کرد.

با این حال، ذبیح الله مجاهد در پیوند به اظهارات وزیر دفاع هند گفت که حکومت‌شان خواستار روابط خوب با هند است، اما محدودیت‌ها در برابر آن‌ها باعث مشکلات شده و به ضرر افغانستان و دیگر کشور‌ها خواهد بود.

کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده در حملۀ طیاره بدون سرنشین امریکا به نگرانی از حضور فعال گروه‌های تروریستی در افغانستان افزوده است.

اما حکومت طالبان هنوز هم از حضور رهبر شبکۀ القاعده در افغانستان اظهار بی‌خبری کرده و گفته که تحقیقات در بارۀ این ادعا ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG