لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۰

بیش از یک تُن شیشه قاچاق شده از افغانستان در ایران ضبط شد


تصویر آرشیف: مواد مخدر
تصویر آرشیف: مواد مخدر

مسوولان در گمرگ خراسان جنوبی ایران به خبرگزاری مهر این کشور گفته اند که یک اعشاریه یک تُن شیشه در دو تانکر تیل از افغانستان بارگیری شده و به ایران قاچاق شده بود.


این دو تانکر پس از انتقال تیل از ایران به ولایت فراه در افغانستان، به خراسان جنوبی برگشته بود.


از هنگامی که در سال ۲۰۱۹ تولید شیشه در افغانستان آغاز شد، این نخستین بار است که به این مقدار شیشه هنگام قاچاق از افغانستان در یک کشور همسایه ضبط می‌شود.


خواستیم در رابطه به افزایش تولید شیشه و قاچاق آن از افغانستان به کشورهای منطقه و جهان نظر حکومت طالبان را نیز داشته باشیم، اما سخنگوی وزارت داخله بدون پرداختن به مسئله افزایش تولید و قاچاق شیشه، به فرمان رهبر شان در رابطه به منع کشت کوکنار و تولید مواد مخدر اشاره می‌کند.


" بر بنیاد فرمان امیرالمومنین، کشت، تولید و استفاده از مواد مخدر منع اعلان شده، به هیچ کسی اجازه کشت و کاروبار مواد مخدر داده نمی‌شود، اگر کسی از آن سرپیچی کند، از سوی نیروهای امنیتی ما دستگیر و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد."

تانکر ها و لاری های ایران همواره در رفت و آمد و بین افغانستان و ایران استند و گفته شده است که در برخی از موارد قاچاق مواد مخدر با استفاده از این وسایط نیز صورت می گیرد
تانکر ها و لاری های ایران همواره در رفت و آمد و بین افغانستان و ایران استند و گفته شده است که در برخی از موارد قاچاق مواد مخدر با استفاده از این وسایط نیز صورت می گیرد

برای نخستین بار در سال ۲۰۱۹ به مقدار دو کیلوگرام شیشه در افغانستان ضبط شد و پس از آن با گذشت هر سال مقدار تولید آن بیشتر شد.


به اساس یافته‌های اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد و اداره مبارزه با مواد مخدر و اجرایی قانون امریکا، ولایت‌های فراه و بادغیس به مراکز اصلی تولید شیشه در افغانستان مبدل شده است.


در گزارش‌های این دو نهاد آمده، در حالی که مقداری از شیشه تولید شده در این دو ولایت با استفاده از تیزاب‌های وارد شده از طریق ایران تولید می‌شود، بیشترین مقدار آن با استفاده از ماده سفید رنگ بنام (ephedrine) تولید می شود که از بته ومان بدست می آید.

تولید و قاچاق مواد مخدر از افغانستان به کشور های منطقه و جهان هنوز هم درد سر بزرگ به شمار می رود که طالبان نتوانسته اند جلوآن را بگیرند
تولید و قاچاق مواد مخدر از افغانستان به کشور های منطقه و جهان هنوز هم درد سر بزرگ به شمار می رود که طالبان نتوانسته اند جلوآن را بگیرند

ومان یا بندک در گذشته در کوه‌های فراه، بادغیس و غزنی به گونه وحشی می رویید، اما در ماه‌های اخیر مافیای مواد مخدر آن را پرورش داده و حال در زمین‌های زراعتی نیز کشت می‌شود.

در یک سال گذشته تنها در شهر کابل نزدیک به سی کیلوگرام شیشه، بیش از چهل هزار تابلیت نشئه آور کا (K) و بیش از پانزده هزار تابلیت نشئه آور ذیگپ ضبط شده است.

نجیب‌الله احمدی متخصص مبارزه با مواد مخدر می‌گوید، افزایش تقاضا در بازارهای جهانی به شیشه و عاید خوب مالی سبب شده تا مافیای مواد مخدر از تولید و قاچاق تریاک به شیشه رو بیاورند.


" فعلاً مواد مخدری که همانند تریاک وجود دارد، تولید شیشه در افغانستان به مراتب بیشتر شده و تا کشورهای اروپایی، امریکا، کانادا و افریقا رسیده است. یک تعداد هم متاسفانه در افغانستان بیکار استند و شب و روز می‌روند و بندک را جمع‌آوری می‌کنند، آن را تجزیه می‌کنند و بالای کسانی می فروشند که شیشه تولید می‌کنند."
گزارش‌ها در رابطه به افزایش تولید و قاچاق شیشه به بیرون از افغانستان در حالی است که به اساس معلومات حکومت طالبان، در یک سالی که گذشت تنها در شهر کابل نزدیک به سی کیلوگرام شیشه، بیش از چهل هزار تابلیت نشئه آور کا (K) و بیش از پانزده هزار تابلیت نشئه آور ذیگپ ضبط شده است.

برای شنیدن فایل صوتی این گزارش روی لینک زیر کلیک کنید:

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:32 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG